De VO-raad is positief over het advies van het Platform Onderwijs2032. Volgens de raad ontbreken in de reactie van staatssecretaris Dekker op het advies voor het voortgezet onderwijs cruciale elementen. De VO-raad roept de staatssecretaris op het pleidooi van het Platform voor ruimte in de examinering te omarmen en flexibilisering en maatwerk als uitgangspunt te hanteren bij het herontwerp van het curriculum. Dat meldt de VO-raad.
Het advies van het Platform Onderwijs2032 onder leiding van Paul Schnabel stimuleert en versterkt innovatieve ontwikkelingen in het voortgezet onderwijs en zal kunnen rekenen op veel weerklank in de sector. De voorstellen betekenen een wezenlijke verandering van de inhoud en vormgeving van het onderwijs. Zo beveelt het Platform een kleiner verplicht kerncurriculum aan met daarnaast veel ruimte voor keuzes op schoolniveau en voor de ontwikkeling van individuele talenten van leerlingen. Ook de grote rol die is weggelegd voor scholen en lerarenteams bij het ontwerp van het nieuwe curriculum, kwam als uitdrukkelijke wens uit het veld.
De VO-raad vindt het teleurstellend dat staatssecretaris Dekker in zijn reactie op het rapport nu al aanstuurt op centrale examens voor keuzevakken in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Daarmee dreigt de in het advies gecreëerde ruimte direct weer te worden dichtgetimmerd, stelt de raad. Voorzitter van de VO-raad Paul Rosenmöller: “Ruimte in het curriculum vraagt, zoals het Platform stelt, ruimte in de examinering. Als die ruimte er niet komt, dat weten we van ervaringen uit het verleden, is de kans groot dat ook het toekomstgerichte curriculum niet echt van de grond komt.”
De VO-raad vindt het jammer dat de staatssecretaris in de vervolgopdracht differentiatie en flexibilisering niet meegeeft als ontwerpeis voor het nieuwe curriculum. Zo’n grondige curriculumherziening is bij uitstek de gelegenheid om het onderwijs te flexibiliseren en zo beter in te spelen op talenten van leerlingen. Ook het Platform constateert dat er in het huidige curriculum grote verschillen in tempo en inhoud bestaan tussen vmbo en havo/vwo, waardoor het nu moeilijk is voor leerlingen om een overstap te maken of vakken op verschillende niveaus te volgen. De VO-raad roept de staatssecretaris op in de volgende fase differentiatie en flexibilisering in het voortgezet onderwijs als uitgangspunt te nemen bij het herontwerp van het curriculum.
© Nationale Onderwijsgids