Normal_aardrijskunde_geografie_klas

Van de leerlingen die vorig jaar deelnamen een een zomerschool, ging 83 procent alsnog over naar de volgende klas. Dit zou blijken uit onderzoek van Regioplan en de Rijksuniversiteit Groningen, in opdracht van de VO-raad. De onderzoekers evalueerden niet alleen het functioneren van de zomerschool maar keken ook naar de langetermijneffecten van deelname voor de leerlingen en welke factoren een rol spelen voor succes van de aanpak. Dit meldt de VO-raad.

Voor een meerderheid van de leerlingen heeft deelname aan een zomerschool een duurzaam effect. Van de leerlingen die dankzij de zomerschool in 2014 alsnog overgingen naar het volgende schooljaar, sloot 68 procent ook in 2015 het schooljaar succesvol af. Over een termijn van twee jaar blijft het positieve effect eveneens zichtbaar, zo blijkt uit de positieve resultaten van 79 procent van de leerlingen die in 2013 alsnog overgingen.

De onderzoekers stellen diverse factoren vast die bijdragen aan het succes van een zomerschool. Zo is een goede voorbereiding belangrijk waarbij goed gekeken wordt naar het samenstellen van de groepen, naast leerlingen ook de ouders worden betrokken en afspraken gemaakt worden over het bevorderen van leerlingen. Ook de samenwerking met externe partijen blijkt van belang.

Een goede voorbereiding kost tijd. Tijdsdruk komt een zomerschool dan ook niet tot goede en leidt bijvoorbeeld tot ontbreken van lesstof of toetsen en gebrekkige overdracht van gegevens van leerlingen. Een belangrijke oorzaak van tijdstekort is dat pas tijdens de laatste rapportvergadering besloten wordt welke leerlingen deelnemen aan de zomerschool waardoor in een kort tijdsbestek nog veel georganiseerd moet worden.

Andere punten die als positief worden ervaren aan de zomerschool zijn de motivatie van de leerlingen, het groepsproces en de sfeer op de zomerschool. Leerlingen en ouders zij ook te spreken over de goede begeleiding van enthousiaste docenten en de kans om tekorten in te halen.

© Nationale Onderwijsgids