Middelbare scholen besteedden de afgelopen jaren steeds minder lessen aan informatica. Gelijktijdig is er in de ICT-sector een steeds grotere vraag naar ICT'ers. Dat meldt NOS.
DUO kwam onlangs met cijfers waaruit blijkt dat het aantal informaticalessen in het voortgezet onderwijs vorig jaar met bijna 10 procent is afgenomen. De scholen die de lessen wel aanbieden, hebben juist te maken met grote belangstelling. Nederland ICT, de branchevereniging van ICT-bedrijven, ziet graag dat het onderwijs de ICT-lessen behoudt. Ook VNO-NCW en MKB-Nederland delen die opvatting. Het liefst zou de branchevereniging zien dat informatica een verplicht schoolvak wordt.
Volgens de VO-raad hebben scholen te maken met een beperkt aantal informaticadocenten. De verwachting is dat het aantal volgend jaar zelfs met 20 procent afneemt en in de toekomst nog meer. Als gevolg van het lerarentekort schaffen scholen het vak dan vaak af.
Lotte de Bruijn, directeur van Nederland ICT, wil technologie in het onderwijs een grotere rol laten spelen. ICT-lessen zijn ervoor bedoeld om scholieren het programmeren aan te leren, puur en alleen om meer kennis over de werking van de computer op te doen. Staatssecretaris Dekker van Onderwijs ziet deze zogenaamde 'digitale geletterdheid' ook wel zitten. Volgens hem is techniek in de toekomst extra belangrijk, evenals het kunnen omgaan met de vele informatie die dagelijks via de computer binnenstroomt.
Volgens een woordvoerder van de VO-raad wordt er momenteel druk overlegd over de rol van het ICT-onderwijs op middelbare scholen. Of informatica in de toekomst een verplicht vak wordt, is voorlopig nog allerminst zeker.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids