Schoolleiders hebben zelf veel baat bij professionalisering. Ook helpt professionalisering bij schoolvernieuwing en verbetering van het schoolklimaat. Dit blijkt uit een overzichtsstudie naar de effecten van formeel en informeel leren van schoolleiders op het individu, de schoolorganisatie en de kwaliteit van het onderwijs, in opdracht van de VO-academie en het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Dit meldt VO-academie.
NOG
'Professionalisering goed voor schoolleider, schoolvernieuwing en schoolklimaat'
-De VO-academie noemt een vijftal conclusies die getrokken zijn naar aanleiding van de reviewstudie. Zo is gebleken dat professionaliseringsprogramma’s met een coherent, op onderzoek en standaarden gebaseerd curriculum, actieve leervormen en een duidelijke verbinding tussen theorie en praktijk positieve resultaten laten zien, zowel op het niveau van de individuele schoolleider als op dat van de school. Vooral programma’s over onderwerpen als leiderschap, organisatieontwikkeling en verandermanagement blijken effectief te zijn naast activiteiten als teambuilding, het werken aan een lerende cultuur en schoolleiderschap als carrière.
Het werken in leergroepen en het onderling mentoren en coachen bevorderen de ontwikkeling van professionele vaardigheden en leiderschap. Ook stages en opdrachten binnen de school zijn op een positieve manier van invloed op de kennis, houding en vaardigheden van de schoolleider.
Schoolleiders zelf zeggen behoefte te hebben aan informeel leren. Hierover kunnen geen conclusies worden getrokken omdat hiernaar nog te weinig onderzoek is gedaan. Wel is bekend dat activiteiten als netwerken, consultatie en studiegroepen leiderschap versterken en de focus meer leggen op ontwikkeling, zowel op leerlingniveau als op team- en schoolniveau. Formeel leren blijft echter wel belangrijk, omdat hierdoor het implementeren van nieuwe kennis gewaarborgd blijft.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids