Normal_techniek__mbo__hbo__uni__samenwerken__studenten__elektrisch

Onderwijs in Cijfers heeft twee thema-analyses over bètatechniek geüpdatet. Een van de thema-analyses gaat over de loopbaan van geslaagden uit het voortgezet onderwijs in een technische richting en de andere over het soort beroep waarin bètatechnici gaan werken. Dit meldt Onderwijs in Cijfers.

In deze thema-analyses worden geslaagden uit het voortgezet onderwijs in een technische richting gevolgd in het onderwijs in de jaren na hun eindexamen en vervolgens in hun loopbaan op de arbeidsmarkt.  Zo wordt nagegaan waar het grootste ‘lek’ zit in de loopbaan van het voortgezet onderwijs via vervolgonderwijs naar een technisch beroep op de arbeidsmarkt. Er is bij iedere overgang in deze loopbaan van jongeren een verlies aan technici te zien.

De uitkomsten van de analyses laten zien dat van de jongeren met een bètatechnische opleiding twee derde een bètatechnisch beroep heeft. Van de jongeren met een technische of informatica opleiding zelfs drie kwart maar van de jongeren met een andersoortige opleiding is slechts 14 procent in de techniek werkzaam. Deze uitkomsten zijn gebaseerd op gemiddelden over de periode 2009-2016. Vergeleken met de periode 2006-2012 is er op dat gebied nauwelijks wat veranderd, aldus Onderwijs in Cijfers.

Bekijk hier de uitgebreide gegevens van de thema-analyses 'De keuze voor techniek in het onderwijs' en 'Werkzame jongeren met een bètatechnisch beroep'.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids