Leerlingen van het LMC (locatie Palmentuin) in Rotterdam en het IJsselcollege in Capelle aan den IJssel hebben vandaag een campagne gelanceerd om aandacht te vragen voor de gevaren van consumentenvuurwerk. Dit deden zij samen met burgemeesters Aboutaleb (Rotterdam), Oskam (Capelle aan den IJssel) en oogarts Tjeerd de Faber van Het Oogziekenhuis Rotterdam. De leerlingen hebben de campagnes zelf bedacht met hulp van Stichting TeamAlert. Dit meldt Oogziekenhuis Rotterdam.
Beide gemeenten en Het Oogziekenhuis Rotterdam willen met dit project jongeren bewust maken van de gevaren van consumentenvuurwerk. Tijdens de laatste jaarwisseling werden namelijk in totaal 473 mensen met vuurwerkletsel behandeld op de bijna negentig spoedeisende hulpafdelingen in Nederland. 176 mensen raakten gewond aan een of beide ogen. Veel van deze slachtoffers zijn jongeren.
De leerlingen van de twee betrokken scholen kregen van Stichting TeamAlert opdrachten om te achterhalen hoe medeleerlingen over vuurwerk denken. Daarna maakte elke school een eigen campagne waarmee leeftijdgenoten worden gemotiveerd om er een veilige jaarwisseling van te maken.
De leerlingen van het IJsselcollege bedachten de slogan “Denk na wanneer je vuurwerk afsteekt, voordat er ellende uitbreekt!”, waarbij de focus van hun campagne ligt op op het waarschuwen van de omgeving en het afstand houden bij het afsteken van vuurwerk.
De leerlingen van het LMC waarschuwen voor de combinatie vuurwerk en alcohol. Ook roepen zij op om een vuurwerkbril te dragen. De slogan van deze campagne is: "Vuurwerk is de bom, maar ga er goed mee om!".
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids