Op vrijdag 26 januari aanstaande vindt er in het Beatrixgebouw in Utrecht een studiemiddag plaats over lezen en leesbevordering in het vmbo. Dat meldt Stichting Lezen.
Voor veel docenten in het vmbo is het een grote uitdaging om vmvo-leerlingen aan het lezen te krijgen. Voor een groot deel zit die uitdaging in de grote verschillen per leerling wat betreft niveau. De leerlingen zelf zeggen vaak dat ze lezen niet interessant of leuk genoeg vinden.
Om positief bij te dragen aan het lezen in het vmbo is maatwerk nodig. Dat blijkt onder meer uit een onderzoek naar leesbevordering in het vmbo dat Stichting Lezen onlangs heeft laten uitvoeren onder docenten. Docenten die betrokken zijn en verstand van zaken hebben, een gevarieerde keuze aan boeken en een leesbevorderingsbeleid op school zijn enkele belangrijke punten om de scholieren wel aan het lezen te krijgen.
De studiemiddag heeft als doel om een update te geven op het gebied van lezen en leesbevordering in het vmbo. Voor docenten en andere geïnteresseerden die in het vmbo werkzaam zijn is de bijeenkomst informatief en inspirerend. Docent van het jaar Didy Pijpker, vmbo-docent Nederlands aan het Eemsdeltacollege, opent de middag. Onderzoeksjournalist Anja Vink neemt de afsluiting van het congres voor haar rekening.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids