De aankomende periode staat voor middelbare scholen weer in het teken van het werven van nieuwe leerlingen. Daarvoor worden niet alleen open dagen gebruikt, ook via allerlei sociale media wordt geprobeerd scholieren te trekken. Dat meldt het AD.
Facebook, Instagram en YouTube zijn populaire platforms die door veel scholen worden gebruikt om toekomstige leerlingen een indruk te geven van de school. Volgens veel schoolbesturen is dit de ideale manier voor scholen om zich te profileren. De strijd tussen diverse scholen uit de buurt is van alle jaren, maar die wordt nu ook zichtbaar door middel van het aantal 'likes' dat er gescoord wordt.
Welk platform er wordt gebruikt, lijkt ook uit te maken. Zo wordt Facebook volgens veel scholen gebruikt door ouders van leerlingen een oud-leerlingen. Achtste groepers lijken zich daarentegen meer thuis te voelen op Instagram. Scholen spelen hier handig op in door Instagramaccounts puur op de toekomstige leerling te richten. Facebook wordt vaker gebruikt om ouders informatie te geven over de school. Daarnaast zijn korte flitsende filmpjes over de school op YouTube populair. Kortom: het verspreiden van papieren advertenties lijkt voor veel scholengemeenschappen verleden tijd te zijn.
Rector Maarten de Veth van het Augustinianum in Eindhoven zegt dat de sociale media uitermate geschikt zijn om op een levendige manier te laten zien waar een school voor staat. Ook veel andere rectoren van middelbare scholen zeggen niet meer om de sociale media heen te kunnen. Toch zijn het niet alleen de online platforms die de klok slaan. “Van horen zeggen” is wat De Veth betreft nog altijd een van de belangrijkste factoren waarom een leerling uiteindelijk kiest voor een school.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids