Ruim drie kwart van de Nederlanders van 18 jaar en ouder wil een leeftijdsgrens op de verkoop van energiedrankjes. Dat is de uitkomst van een onderzoek dat bureau Multiscope in opdracht van voedselwaakhond foodwatch heeft uitgevoerd.
Volgens het onderzoek wil 79 procent een leeftijdsgrens op de verkoop van energiedrankjes, staat 15 procent neutraal tegenover de maatregel en is 6 procent tegen. Van de ouders met thuiswonende kinderen is 83 procent voor een leeftijdsgrens.
Volgens foodwatch is de uitkomst van het onderzoek een duidelijk signaal aan Albert Heijn en Jumbo om een leeftijdsgrens in te voeren. Aldi en Lidl zijn al gestopt met de verkoop van energiedrankjes aan kinderen onder de 14 jaar.
Begin vorig jaar waarschuwden kinderartsen dat energiedrankjes niet onschuldig zijn en dat de verkoop ervan aan kinderen onder de 18 verboden moet worden. Volgens de artsen, verenigd in de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde, leidt het drinken van de pepdrankjes bij jongeren tot klachten als rusteloosheid, moeheid en hartritmestoornissen.
Door: ANP