Impact van corona is nog steeds zichtbaar op scholen

Het onderwijs merkt nog steeds de gevolgen van corona. Dan gaat het met name om het gedrag van de leerlingen. De leerlingen zagen elkaar veel minder vanwege de schoolsluitingen en onderwijs op afstand. Bij een deel van hen leidde dit tot ander gedrag. Dat meldt de NOS.

“Er is meer onrust onder kinderen, doordat de basis van omgangsvormen is vervaagd”, aldus zorgcoördinator van middelbare school de Pastarijn Lisette Lindeman. “Er is een nieuwe norm ontstaan waar het stoere gedrag interessanter werd.”

Overprikkeling 

Ook merkt Lindeman dat kinderen sneller overprikkeld zijn. Kinderen ervaren het naar school gaan als veel te druk. En dat heeft volgens de coördinator weer een negatieve invloed op de schoolprestaties. 

Nationaal Programma Onderwijs 

Op de Pastarijn komt er vanaf volgende jaar een extra mentoruur en hebben docenten trainingen pedagogische vaardigheden gekregen. De trainingen zijn betaald uit het Nationaal Programma Onderwijs.

Bonusjaar 

CNV Onderwijs roept scholen op om de ruimte te pakken om te doen wat in het belang van het kind is. Sommige kinderen zullen dan een bonusjaar nodig hebben. Volgens CNV Onderwijs is dat nu nog niet mogelijk omdat scholen worden beoordeeld op de onderwijsprestaties van hun leerlingen. Er ligt dus een druk op de scholen om leerlingen over te laten gaan naar een volgend schooljaar.

Het ministerie van Onderwijs denkt ook na over een oplossing. Zo wordt gedacht aan een tussenjaar na het basisonderwijs, groep 9 genaamd. Er wordt ook overwogen om een vijfjarige vmbo en een zesjarige havo te starten. Wanneer er een definitief besluit hier over valt is nog niet bekend.

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk