"Ouders met kinderen op het Jordan Montessori Lyceum in Zeist krijgen twee maanden lang geen toegang tot leerlingvolgsysteem Magister. De school wil onderzoeken of leerlingen minder last hebben van prestatiedruk als hun ouders niet kunnen meekijken naar hun cijfers. Dit experiment is een goed idee." Dat zegt Marielle Balledux van het Nederlands Jeugdinstituut NJi.
"Als we leerlingvolgsystemen als Magister minder leidend willen laten zijn, is het allereerst belangrijk om verder dan het systeem te kijken. Het probleem zit niet in Magister zelf, maar hoe we met jongeren omgaan. Kinderen leren het beste als ze lekker in hun vel zitten. We moeten het systeem daarop inrichten. Hoe doe je dat zodat jongeren goed kunnen leren, slapen en ontspannen? Spreek bijvoorbeeld af dat de docent 's avonds geen cijfers meer plaatst waardoor een leerling misschien slechter slaapt, maar juist kort voordat die de toets nabespreekt in de klas.
Eigen verantwoordelijkheid
Het is echter vooral van belang dat jongeren de kans krijgen om hun verantwoordelijkheid te nemen. Als zij zelf het moment kunnen kiezen waarop ze samen met hun ouders de cijfers bespreken, is dat goed. Het helpt daarbij als ouders hun kind de ruimte geven om uit zichzelf te vertellen als er iets niet goed is gegaan, zoals een onvoldoende", zo stelt Balledux.
"Dat zal gemakkelijker gaan als ouders reageren vanuit een vragende houding in plaats van een veroordelende houding. Zeg bijvoorbeeld niet: “Hoezo heb je een onvoldoende, zie je wel dat je niet genoeg geleerd hebt en te veel hebt zitten gamen?”. Een wellicht betere reactie is: “Hé wat vervelend, maar het is niet het einde van de wereld. Weet je hoe het kwam? En wat kunnen we doen om te zorgen dat je de volgende keer beter voorbereid bent? Heb je ergens hulp bij nodig?", besluit Balledux.
Door: Nationale Onderwijsgids