De zomervakantie staat voor de deur, een moment dat voor veel leerlingen in het voortgezet onderwijs niet snel genoeg kan komen. Leerlingen staan ook nu nog onder hoge druk, met laatste toets- en proefwerkweken en het afwikkelen van projecten: de Toetscultuur raast door scholen. Zelfs met nog maar een aantal weken van het schooljaar geven leerlingen aan extreem gestrest te zijn. Het LAKS signaleerde eerder dit jaar al over de Toetscultuur, aktie bleef uit. Dat terwijl het daar toch echt tijd voor is. Daarom voert de scholierenvereniging aankomende maandag op ludieke wijze aktie bij de Tweede Kamer om aandacht te vragen voor het onderwerp. Dat meldt het LAKS.
"In het onderwijs is er een te grote focus komen te liggen op resultaten uitgedrukt in cijfers; leerlingen ervaren veel ongezonde druk rondom de enorme hoeveelheid toetsen. Dit heeft geleid tot een manier van omgaan met toetsen die we omschrijven als 'zweten, weten, vergeten:' een leerling leert de avond van tevoren heel hard, reproduceert de kennis voor een toets, en vergeet de informatie de volgende ochtend weer."Aldus voorzitter Iben Maas.
Mentale gezondheid
In 2020 schreef Unicef al in het onderzoek Geluk onder druk over hoe toetsen en schoolwerk effect hebben op de mentale gezondheid van leerlingen. Ook het LAKS brengt de toetscultuur al enkele jaren onder de aandacht. Tot nu toe is er nog te weinig gebeurd om verandering teweeg te brengen, hoewel het toch iets is wat bijna elke scholier raakt.
Stressballen
Om de toetscultuur en ongezonde focus op cijfers te doorbreken is het noodzakelijk dat niet enkel onderwijsinstituten en organisaties samenkomen, maar ook de politiek. Daarom voert het LAKS maandag ludiek aktie bij de Tweede Kamer. Het LAKS zal stressballen uitdelen aan Kamerleden om aandacht te vragen voor de toetscultuur en om hen ertoe te bewegen de mentale gezondheid van leerlingen en ervaren prestatiedruk mee te nemen in hun beslissingen. Maas: 'Laten we niet langer massaal wegkijken van een onderwerp dat zo veel leerlingen raakt. Het wordt tijd voor structurele aktie, ook vanuit de politiek.
Door: Nationale Onderwijsgids