Docenten die vakken als geschiedenis en maatschappijleer geven op middelbare scholen maken vaak discriminerende incidenten mee in en rond de klas. Dat komt naar voren uit een onderzoek van bureau Panteia naar antisemitisme, in opdracht van de Anne Frank Stichting. Dat meldt de NOS.
Leerlingen maken nog meer nare opmerkingen over de islam (65 procent) en vooral ook over lhbti+ers (82 procent). Deze vormen van discriminatie zijn in het onderzoek naar antisemitisme niet verder uitgewerkt.
Bagatelliseren van de Holocaust
Vier op de tien docenten (42 procent) zijn het vorige schooljaar in de klas geconfronteerd met antisemitische uitingen en het bagatelliseren van de Holocaust. Dat is een stijging ten opzichte van een onderzoek dat tien jaar geleden plaatsvond, maar wel een daling tegen de 50 procent dat voortkwam uit een onderzoek uit 2004.
Ajax
Volgens de docenten komt antisemitisch geweld en geschreeuw op scholen vooral voor in combinatie met het betaalde voetbal. De supporters van Ajax voeren tenslotte de geuzenaam ‘Joden’. Leerlingen met een westerse achtergrond maken zich vooral schuldig aan dit soort beledigingen aan het adres van de Joden.
Spanningen in het Midden-Oosten
Ook de spanningen in het Midden-Oosten vormen een belangrijke voedingsbodem voor antisemitische uitingen.
'Daders'
Bij een oververtegenwoordiging van de antisemitische incidenten (20 procent) hebben de ‘daders’ een Nederlands-Marokkaanse achtergrond. Dat is een verdubbeling ten opzichte van tien jaar geleden. Turkse Nederlanders zijn licht oververtegenwoordigd.
Antisemitische incidenten komen in alle lagen van het onderwijs voor, maar het vaakst binnen het vmbo. Dat geldt ook voor het beledigen van de islam en lhbti+ers. Jongens zijn ook oververtegenwoordigd ten opzichte van meisjes.
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk