Het gaat slecht met de leesvaardigheid van Nederlandse leerlingen en in rekenen zijn we ook al niet goed. Daarom zet het onderwijs al jaren vol in op rekenen en taal. Kortzichtig, want ook op andere vlakken gaat het niet goed. IVN Natuureducatie liet door marktonderzoeksbureau Verian (voorheen Kantar Public) uitzoeken hoe het staat met de natuurkennis van de Nederlander. Wat blijkt? De meeste Nederlanders herkennen een alledaagse boom als de beuk niet eens. Vooral bij jongeren blijkt kennis over de natuur zwak. In een tijd waarin klimaat en biodiversiteit onder druk staan, is dat ontzettend treurig. Het komt erop neer dat leerlingen wel moeten kunnen uitrekenen wanneer de wereld vergaat, maar niet hoeven te leren hoe we daar iets tegen kunnen doen. Dat meldt Vincent van der Veen, programmamanager Kind & Natuur IVN Natuureducatie.
De resultaten van het onderzoek zijn echt niet best. Maar liefst 56 procent van de Nederlanders blijkt geen idee te hebben hoe de beuk eruit ziet. Van de jongeren van 16 tot 34 jaar geldt dit zelfs voor twee derde. Gelukkig herkent 70 procent van hen wel de eik. Van vogels blijken veel mensen ook weinig te weten. Het winterkoninkje en de tjiftjaf, die allebei in de top 10 van meest voorkomende vogels in Nederland staan, worden amper herkend. Eén op de drie herkent de winterkoning en slechts 12 procent de tjiftjaf.
Bedreigde diersoorten
Met kennis over bedreigde diersoorten in Nederland is het niet beter gesteld. Over bijvoorbeeld de koekoek weet maar één op de zes dit. Hoe kunnen we verwachten dat mensen beter voor de natuur gaan zorgen als ze er gewoon heel weinig over weten? Daar zit een fout in het onderwijssysteem. Kinderen die veel leren over natuur gaan ook beter voor die natuur zorgen. Investeren in kwalitatief goed natuuronderwijs én buitenles is daarom echt van belang. Het is te gek voor woorden dat kinderen vooral uit een boek en aan een tafeltje leren hoe een roodborstje eruit ziet. Neem ze mee naar buiten.
Door: Nationale Onderwijsgids