DEN HAAG - Niet dat er te weinig lesstof is voor hoogbegaafden, maar leerkrachten zijn onvoldoende bekend met deze lesstof en zij die moeten toepassen bij heel slimme leerlingen. Dat was een van de belangrijkste conclusies uit het gesprek dat CDA-Kamerlid Jack Biskop maandag 18 juni 2012 had met drie hoogbegaafde leerlingen en Toine Maes, directeur van Kennisnet. Bij het gesprek was ook een leerkracht van hoogbegaafdenschool De Vuurvogel uit Gouda aanwezig.
In de week dat minister Marja van Bijsterveldt onderzoek naar buiten brengt over de begeleiding van excellente leerlingen, nodigde Kennisnet alle betrokken partijen uit om te bespreken in hoeverre ICT een rol kan spelen in het onderwijzen van excellente leerlingen (hoogbegaafden en zeer slimme leerlingen).
Hoogbegaafde kinderen hebben het vaak moeilijk op school. Ze leren anders, lopen voor op klasgenoten en vinden daarom ook sociaal gezien minder makkelijk aansluiting bij leeftijdsgenoten.
Zo ook Sterre (10), Fenna (10) en Ilse (9). Sterre maakte een film (http://vimeo.com/29756560) over haar hoogbegaafdheid en hoe ICT haar oplossingen zou kunnen bieden.
© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres