Een elektrische rolstoel leren bedienen is ingewikkeld en frustrerend. Daarom hebben vier studententeams van Hogeschool Utrecht, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en TU Eindhoven een virtual life-game ontwikkeld, waarmee kinderen op een leuke manier hun elektrische rolstoel (ELRO) leren bedienen.
NOG
Studenten ontwerpen games voor rolstoelkinderen
-Dat gebeurde afgelopen weekend tijdens een gamejam, een evenement waarin games bedacht en gemaakt worden, onder de naam ‘ELRO wants to play’. Ze hadden 48 uur om – in overleg met de kinderen – met een goed idee te komen en een testversie van de game te maken. Vervolgens werden de games getest door kinderen die zelf in elektrische rolstoel rijden. De game is nodig omdat het leren bedienen van een elektrische rolstoel ingewikkeld en frustrerend is.
De ontwikkelde games waren alle vier gericht op de bediening van de rolstoel; voor- en achteruit rijden, sturen, bepaalde routes afleggen. Met behulp van augmented reality, sensoren, kunstmatige bomen en iPads werden originele spellen gemaakt waarmee de kinderen deze rolstoelvaardigheden verder kunnen leren.
De spellen sluiten heel goed aan bij de belevingswereld van kinderen, met boerderijdieren, geometrische figuren en een pratend bos. Bij de winnende game (Super Stef) moeten de kinderen een superheld in nood te hulp schieten met allerlei opdrachten in de rolstoel.
De games zijn bedoeld voor rolstoeltrainingen binnen revalidatiecentra en mytylscholen. Tijdens de presentatie, waarin de vakjury het beste idee bekend zou maken, bleek dat alle vier de games succesvolle onderdelen hebben. Daarom gaat De Hoogstraat Revalidatie de ideeën achter de games combineren in één game. De game moet in 2015 beschikbaar zijn.
© Nationale Onderwijsgids