Normal_verstandelijke_gehandicapt_kind__down_handicap__isabella_2420

In de uitvoering van de Participatiewet dreigen jongeren met een beperking aan hun lot te worden overgelaten. Zij zijn niet al te kansrijk op de arbeidsmarkt en hebben vaak zorg of extra ondersteuning nodig. Bovendien hebben gemeenten, die sinds 2015 verantwoordelijk zijn voor uitvoering van de wet, weinig ervaring in begeleiding van deze groep richting (on)betaald werk. Ter inspiratie bij de participatiebevordering van jonggehandicapten, schreven het Verwey-Jonker Instituut en kennisplatform Lokaal15 van de Vrije Universiteit Amsterdam het essay Kansen voor een inclusieve arbeidsmarkt. 

Centraal in het essay staat de vraag wat gemeenten kunnen leren uit eerdere initiatieven die jongeren met een beperking helpen naar betaalde of onbetaalde arbeid. De onderzoekers bekeken inspirerende voorbeelden In Enschede, de Liemers en Alkmaar uit 2014. Het resultaat is ter inspiratie voor iedereen die jongeren met een beperking een toekomst wil geven. Een integrale aanpak met een combinatie van Wmo- en Participatiewet elementen blijkt te werken. Oog voor een niet 100% verdiencapaciteit, zorg én werk biedt kansen voor een rol voor deze jongeren in het sociale domein. Door deze jongeren taken te geven bij maatschappelijke organisaties, sportclubs, in welzijn en zorg doen ze nieuwe vaardigheden en kennis op en vergroten daarmee de kans op (on)betaald werk. Tegelijkertijd dragen ze bij aan de lokale samenleving.

Volgens Chris de Winter, directeur van school voor voortgezet speciaal onderwijs De Zonnehoek, is het makkelijker om stageplekken en banen te vinden voor verstandelijk gehandicapten en autisten. De participatiewet helpt onder meer leerlingen uit het speciaal onderwijs makkelijker aan werk. Voor scholieren bestond de loonkostensubsidie al langer, maar sinds de invoering van de Participatiewet op 1 januari is er nu ook een dergelijke subsidie bij schoolverlaters. En dit zorgt ervoor dat er meer werk is voor bijvoorbeeld de leerlingen van De Zonnehoek, zo vertelt de directeur. Oud-leerlingen van de school vinden in veel gevallen nu een baan bij hun laatste stage-adres.

Nog niet veel gemeenten hebben verbindingen gemaakt tussen de Wmo en Participatiewet, zo stelt het Verwey-Jonker Instituut. In het essay staan drie casebeschrijvingen waaruit acht concrete en praktische lessen voor gemeenten zijn getrokken. 
 
© Nationale Onderwijsgids