Tijdens de taalles helpen ze elkaar en ze houden de deur open. Kinderen met en zonder beperking zitten in Losser vaak, maar soms ook apart, bij elkaar in de klas. Dat meldt Trouw.
De zevenjarige Brick heeft het syndroom van Gillespie. Hij beweegt zichzelf met zijn armen de trap op omhoog naar het klaslokaal van groep drie. Hij weigert de lift te gebruiken, want zijn klasgenoten gaan ook niet met de lift.
Reguliere basisschool
Brick zit op De Imenhof in Losser, een reguliere basisschool. Hij krijgt les met leeftijdsgenoten die geen beperking hebben. Veel kinderen met een handicap stappen s ochtends in een taxibusje naar een school voor speciaal onderwijs ver van huis of gaan niet naar school.
Samen naar School-klas
De eerste Samen naar School-klas startte in 2006 in Breda. Inmiddels zijn er zo’n 62 Samen naar School-klassen door heel Nederland. Directeur van De Imenhof, Sanne Groener, legt uit dat het idee erachter is dat kinderen met en zonder beperking samen opgroeien. Buiten school zullen ze tenslotte ook in aanraking komen met mensen die anders zijn dan zij.
Positief effect op ontwikkeling
Met andere leerlingen contact hebben, zorgt ook voor een positief effect op de ontwikkeling van kinderen met een beperking. Zo zeiden doctoren tegen de moeder van Brick dat hij nooit zelfstandig naar het toilet zou kunnen gaan. Maar hij is zindelijk en dat heeft hij op school geleerd.
Aanpak verschilt per school en leerling
Per school verschilt de aanpak, dat ligt er ook aan wat de leerlingen allemaal kunnen. De Imenhof biedt ieder kind in de Samen naar School-klas een eigen programma aan. Een aantal lessen worden gevolgd in de speciale klas, maar in de reguliere klas zitten de leerlingen zoveel mogelijk.
Brick leert langzamer dan zijn klasgenoten in de reguliere klas en kan naast het syndroom van Gillespie ook niet goed zien. Deze ochtend doet hij wel de spellingles mee in zijn reguliere klas. Een uitvergroot werkboek ligt op zijn verstelbare tafel. Zijn klasgenoten en hij leren met de hulp van plaatjes het verschil tussen de ng- en nk-klank. De stagiair die naast Brick zit, helpt hem wanneer hij afgeleid raakt weer op weg in zijn werkboek.
Speciale klas
De Imenhof startte met de speciale klas terwijl er nog helemaal geen kinderen met een beperking op de school zaten. Directeur Groener vond het best spannend of ouders wel hun kinderen gingen aanmelden. De klas heeft inmiddels zeven leerlingen met een beperking.
Juf Tanje leest de dicteewoorden voor aan Odin en Morrison in de Samen naar School-klas. Achter in het lokaal loopt Lexxie-Jane bij de zandbak, zij praat amper. Een leerdoel voor haar was dat als ze wil dat iemand haar helpt, dat ze dan de persoon moet aankijken. Volgens juf Tanja is dat gelukt.
Op een aparte werkplek in het klaslokaal, dat afgeschermd is van de andere leerlingen, werkt Odin vaak aan zijn schoolwerp. Het klaslokaal sluit aan op de behoefte van de leerlingen. Zo zijn er koptelefoons en een commode voor kinderen die nog niet zindelijk zijn.
Kosten dekken
De leerkrachten en de materialen worden betaald met geld dat naar het speciaal onderwijs was gegaan als de leerlingen daar hun lessen hadden gevolgd. Op dit moment zitten er nog te weinig leerlingen in de klas om de kosten te dekken, legt Groener uit. De school en het schoolbestuur vinden de klas wel erg belangrijk en daarom gaan ze ermee door.
Het aantal Samen naar School-klassen groeit wel, maar de Stichting voor het Gehandicapte Kind wil dat meer scholen weten dat deze klassen bestaan. Nu gaan deze kinderen vaak naar het speciaal onderwijs. “Alle kinderen hebben het recht om naar school te gaan samen met hun buurtgenootjes”, aldus Groener.
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk