De afgelopen drie jaar is het aantal scholen met een goede schoolbibliotheek enorm gestegen. Waar in 2012 nog duizend scholen een kwalitatief hoogstaande bibliotheek hadden, is dit aantal inmiddels verhoogd naar minstens 2500. Adriaan Langendonk, programmacoördinator Bibliotheek op School van Stichting Lezen, verwacht dat de groei er nog niet uit is. Dat meldt Trouw.
Onder een goede schoolbibliotheek wordt niet alleen een brede keuze aan goede kinderboeken verstaan, maar gaat het ook om de hele omgeving die het lezen bevordert. Zo moet er een leesconsulent, een medewerker van de bibliotheek, zijn die leerlingen adviseert welk boek bij hen post en die docenten begeleidt bij het leesonderwijs. De school houdt op zijn beurt de leesvorderingen bij en kijkt of de kinderen gemotiveerder worden om boeken te lezen.
Voor een goede schoolbibliotheek is dus een gezamenlijk plan van aanpak nodig van de school en de bibliotheek. In 2009 werd een proef gedaan met zo'n programma, wat in eerste instantie bedoeld was om taalachterstanden op school te bestrijden. De conclusie van het experiment was kort samengevat dat de bibliotheek nauwer betrokken moest worden bij het onderwijs. In 2012 is begonnen met het landelijke programma Bibliotheek op School. Voor dit programma werden consulenten getraind, docenten geadviseerd en leerlingen begeleid. Volgens Langendonk is de aanpak succesvol. Aan het programma doet inmiddels 33 procent van de scholen en 70 procent van de bibliotheken mee.
© Nationale Onderwijsgids
Het lijkt mij een positieve trend dat er meer kwalitatief hoogstaande bibliotheekvoorzieningen zijn gerealiseerd binnen het basisonderwijs. Het zou m.i. nóg mooier zijn wanneer die trend ook gerealiseerd kan worden voor wat betreft het voortgezet onderwijs want het is hard nodig.