Bestaande godsdienstmethoden zijn voor leerlingen in het (v)so onvoldoende. Er is te weinig beeld en bovendien zijn de teksten te moeilijk. Om Bijbelverhalen te ontsluiten kunnen de jongeren van zestien - die qua ontwikkeling op het niveau van een een vierjarige functioneren - nu gebruik maken van BijbelverhaalSpeciaal. Dat meldt Verus.
Theologe Christa de Wit heeft de godsdienstmethode samen met collega's bij Agilo, Adviesgroep voor identiteit, levensbeschouwing en onderwijs ontwikkeld. “Er was tot nu toe gewoon geen materiaal voorhanden speciaal voor deze doelgroep: leerlingen met een verstandelijke beperking”, zegt De Wit tegenover Verus.
Twee scholen voor (v)so waren nauw betrokken bij de ontwikkeling van de methode. Het gaat om De Regenboog in Rotterdam en Meidoornschool in Stadskanaal. De Regenboog was al langer van mening dat de bestaande methodieken te ingewikkeld zijn. “Ze gaan uit van ‘gewone’ kinderen, zonder beperking in hun denken. Dat werkt niet”, zegt locatiedirecteur Jeanine van der Bunt. “Een vierjarige kleuter is in zijn denken vaak al verder dan onze hoogste leerling. Dus gaat het al mis bij de eerste lessen van zo’n methode.”
BijbelverhaalSpeciaal legt veel meer dan de bekritiseerde methodiek de nadruk op beeldmateriaal. De Wit: “We zetten structureel in op beeld. Daarna pas komt de tekst, en die is helemaal toegespitst op de doelgroep: kort, eenvoudig. Beeld en tekst sluiten direct aan bij de leefwereld van de kinderen en jongeren.”
© Nationale Onderwijsgids