Normal_verstandelijke_gehandicapt_kind__down_handicap

Professionals die met kinderen met een licht verstandelijke beperking (lvb) werken zeggen meer praktische kennis nodig te hebben om deze kinderen met media te helpen omgaan. Dat blijkt uit een verkenning van het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) dat staat in het rapport 'Media en kinderen met een LVB'. Onder meer voor ouders van lvb-kinderen zou er weinig goed ontwikkeld en op effectiviteit getest ondersteunend materiaal beschikbaar zijn, om hun kind te begeleiden bij het gebruik van media. Dat melden NJi en Mediawijzer.

Media bieden lvb-kinderen enorm veel kansen, zoals het vergroten van hun zelfstandigheid of het eenvoudig opdoen van sociale contacten benadrukt Peter Nikken, een van de auteurs van het rapport, hoogleraar mediaopvoeding aan de Erasmus Universiteit en hoofddocent bij hogeschool Windesheim. "Maar veel professionals missen handvatten en kennis van mediawijsheid om dit mediagebruik goed te kunen begeleiden", aldus Nikken.

De auteurs van het rapport bevelen aan meer praktijkonderzoek te doen naar wat er speelt bij mediagebruik door lvb-kinderen en de kennis beter te benutten en te delen. Ook pleiten de auteurs voor een kwaliteitsnormering van het ondersteunende materiaal en media-professionalisering op de werkvloer door programma's gericht op het bevorderen van mediawijsheid in te zetten. 

Het rapport is overhandigd aan Simone van Ruth, lid van de Raad van Bestuur van MEE. Het rapport is tot stand gekomen na onderzoek van het Nederlands Jeugdinstituut in opdracht van Mediawijzer.net en analyseert wat nodig is om kinderen met een licht verstandelijke beperking beter te betrekken bij mediawijsheid.

© Nationale Onderwijsgids