Volgens demissionair staatssecretaris Dekker van Onderwijs heeft het niet heel veel zin om de klassengrootte te verminderen om de onderwijskwaliteit te verbeteren. Het is effectiever en efficiënter om andere maatregelen te nemen. Dat schrijft Dekker in reactie op vragen uit de Tweede Kamer. Dit meldt VOS/ABB.
NOG
Dekker vindt verkleinen van klassen niet erg effectief voor onderwijskwaliteit
-De kwaliteit van het onderwijs wordt pas echt verbeterd als de klassen worden verkleind met ten minste zeven leerlingen, schrijft Dekker. Hij voorziet in de uitvoering echter problemen. De kosten van een dergelijke onderwijsmaatregel zijn een stuk hoger en er zijn ook meer leraren nodig. En het lerarentekort is nu ook al een probleem.
In plaats van het veranderen van het aantal leerlingen ziet Dekker meer in het wijzigen van de samenstelling van de groep leerlingen. Hij pleit hierin voor maatregelen die bijvoorbeeld betrekking hebben op de heterogeniteit van groepen of de hoeveelheid zorgleerlingen in de klas. Ook de onderwijsmethodiek, de inzet van de docent en het hebben van klassenassistenten kan invloed hebben op de onderwijskwaliteit.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids