Normal_foto_zorgmarathon_2017_nd29092017

Op 21 en 22 september hielpen zo’n 35 leerlingen uit het speciaal onderwijs van Mariëndael en Het Prisma uit Arnhem bij de Ambtenaren- en Zorgmarathon op Papendal in Arnhem. De leerlingen werkten tijdens beide jaarlijks terugkerende evenementen als gastheer of gastvrouw, parkeerbegeleider, parcoursbegeleider of facilitair ondersteuner. Daarnaast werkte een aantal leerlingen in de catering. Dat meldt Mariëndael.

"Deze ervaring is waardevol voor hun loopbaansturing en hun zelfbeeld", aldus trajectbegeleider Niels Detmar. De leerlingen werden, net als vorig jaar, begeleid en ondersteund door studenten van Rijn IJssel CIOS uit Arnhem.  De leerlingen voelden zich veilig bij de studenten en kregen van hen een steuntje in de rug bij het verleggen van hun grenzen. Voor de studenten was het waardevol om ervaring op te doen met jongeren uit het voortgezet speciaal onderwijs. Een mooi voorbeeld van samen leren buiten school!

Voor de leerlingen van Mariëndael uit vmbo Diensten & Producten (D&P) was het een eerste kennismaking met een écht evenement. Ze konden ervaren wat er allemaal bij het organiseren van een groot evenement komt kijken en wat het betekent om een hele dag hieraan mee te werken. De leerlingen kregen veel verantwoordelijkheden en waren van belang voor het slagen van het evenement. “Trots, wij zijn heel erg trots op de leerlingen”, vervolgt Niels Detmar. “In de eerste week van dit schooljaar heb ik ze meteen al ‘lastiggevallen’ met de aankondiging van dit evenement. De meeste leerlingen zagen deelname niet meteen zitten, deels doordat zij nog even moesten wennen aan de nieuwe klas, maar ook door angst voor het onbekende van het evenement.” 

Voor de leerlingen van Mariëndael en Het Prisma was deze stage op een evenement heel anders dan stage lopen bij een regulier bedrijf. “Op een evenement is niet alles even gestructureerd en de leermomenten voor leerlingen zijn kort", aldus Detmar. Het inzetten van leerlingen op een dergelijk evenement vraagt daarom meer organisatie. "Ondanks dat, zie je bij de leerlingen meer resultaat en ze pakken dingen sneller op", zegt hij. "Ze ervaren waar hun kwaliteiten liggen, ontwikkelen beroepsvaardigheden en doen sociale vaardigheden op die ze meenemen in hun verdere loopbaan.”

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids