Normal_6286

Een groep ouders van de Rotterdamse Mattheusschool heeft een uniek boek gemaakt met persoonlijke en zeer aangrijpende verhalen over hun kind. Zij zijn boos en bezorgd over de voorgenomen bezuinigingen op het speciaal onderwijs en doen op deze manier een ultieme poging om politiek Den Haag op andere gedachten te brengen.

Het boek 'HOOP EN VREES' wordt dinsdag 21 juni aangeboden aan de Vaste Kamercommissie Onderwijs, een dag voordat in de Tweede Kamer over de bezuinigingen wordt gedebatteerd.

Als de plannen voor het speciaal onderwijs doorgaan, zit een grote groep kinderen straks noodgedwongen thuis. Alleen al op de Mattheusschool in Rotterdam dreigt sluiting voor twee vestigingen, waardoor voor 49 van de 200 leerlingen er straks geen plaats meer is.

Landelijk gaat het om een veelvoud. Vooral voor kinderen met autisme en gedragsproblemen is de situatie uitzichtloos. Zij worden bovendien extra hard getroffen, omdat ook het persoonsgebonden budget, de Wajonguitkering en de sociale werkplaatsen verdwijnen.

Zeer openhartig
De ouders van veertien kinderen met een verstandelijke beperking beschrijven in 'HOOP EN VREES' zeer openhartig wat de bezuinigingen concreet betekenen voor hun zoon of dochter, maar ook voor henzelf en de rest van het gezin.

Zoals in het geval van de 11-jarige autistische Joost: "Z'n ontwikkelingsmogelijkheden worden beperkt en z'n zelfvertrouwen neemt af. Er zal meer zorg nodig zijn, nu en in de toekomst. Voor ons als ouders betekent het meer zorgen thuis, slechte nachtrust, stress en minder mogelijkheden een nog enigszins normaal gezins- en werkleven te leiden."

Boos en bezorgd
Dinsdag 21 juni om 13:15 uur overhandigen de initiatiefnemers het boek 'HOOP EN VREES' aan de Vaste Kamercommissie Onderwijs. Zij worden begeleid door een grote groep boze en bezorgde ouders met hun kinderen, die allemaal de dupe dreigen te worden van de bezuinigingen op het speciaal onderwijs.

Het is een ultieme poging om politiek Den Haag - een dag voor het Kamerdebat over de kwestie - ervan te overtuigen dat ook kinderen met een verstandelijke beperking recht hebben op een toekomst.