Het zijn ongewone tijden en in veel jonge gezinnen wordt er flink gebruikgemaakt van media. Gemiddeld driekwart van de ouders worstelt met de mediaopvoeding van hun jonge kind. Zo blijkt uit het nieuwe Iene Miene Media-onderzoek dat vandaag is gepubliceerd in het kader van de Media Ukkie Dagen (27 maart t/m 3 april). Dit meldt Netwerk mediawijsheid.
NOG
Media Ukkie Dagen weer begonnen: veel ouders vinden mediaopvoeding lastig
-Jonge kinderen besteden per dag gemiddeld een uur en drie kwartier aan beeldschermen, tegenover nog geen half uur aan lezen. Acht op de tien ouders vragen zich dan ook af wat een gezonde schermtijd is. En evenveel ouders worstelen met de vraag hoe ze hun kind iets anders kunnen laten doen dan beeldschermen gebruiken. Verder vragen ouders zich af hoe ze hun eigen mediagebruik kunnen beperken als voorbeeld voor hun kind. De helft van de ouders (50 procent), en dan met name hoogopgeleiden (62 procent ), gelooft dat ze met het eigen beeldschermgebruik veel invloed hebben op hun kind.
Maar mediaopvoeding is meer dan het bepalen van de hoeveelheid schermtijd. Ouders en opvoeders zouden meer tijd kunnen besteden aan het kiezen van de inhoud en het begeleiden van hun kind. Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat bewust samen media gebruiken minder vaak voorkomt ten opzichte van andere opvoedstrategieën. Nog niet eens de helft van de ouders (48 procent) kijkt regelmatig mee met de filmpjes die het kind kijkt of kiest regelmatig samen met het kind leuke websites of apps (42 procent). Dat is een gemiste kans, want juist een goede begeleiding is essentieel om jonge kinderen te laten leren van beeldschermen.
Om extra aandacht te vragen voor mediaopvoeding en ouders te helpen, geven professionals tijdens de Media Ukkie Dagen betrouwbare tips en informatie over mediawijsheid in de opvoeding. Tijdens de campagne worden zeven herkenbare opvoedvragen uitgelicht en beantwoord. Die zijn samengesteld met de kennis van Opvoeden.nl, Mediaopvoeding.nl, de GroeiGids en het Iene Miene Media-onderzoek.
Tijdens de Media Ukkie Dagen (27 maart tot en met 3 april 2020) wordt aandacht gevraagd voor mediawijsheid in de opvoeding van kinderen van 0 tot en met 6 jaar. Je kunt de campagne online vanuit huis volgen via Mediaukkiedagen.nl. In deze tijd kunnen ouders en opvoeders samen met hun kind bewust met media aan de slag. Het thema van de campagne is daarom: ‘Boek, site, app: samen spelen op het web’.
Door: Nationale Onderwijsgids