‘Doubleren’ in plaats van ‘blijven zitten’, ‘onderwijsrichting’ in plaats van ‘onderwijsniveau’ en weg met het predicaat ‘zwarte’ of ‘excellente’ scholen. Twee weken geleden kwam het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) met een inclusieve taalgids. Daarin gaf de leerlingenorganisatie tips voor alternatieve opties. De taalgids deed veel stof opwaaien op sociale media. In dit interview reageren leerkrachten Willeke en Ingeborg op de suggesties.
Natuur- en scheikundedocent Willeke heeft weinig met de meeste inclusievere synoniemen. ‘Goedemorgen allemaal’ in plaats van ‘goedemorgen jongens en meisjes’? Dat is wat haar betreft niet nodig. “Er is maar een heel klein groepje dat zich geen van beide voelt. Moeten we daar dan onze hele taal op aanpassen? Dat gaat mij wel ver.”
Advies, geen voorschrift
Ingeborg vindt de suggesties juist wél goed. Zo stoorde ze zich al langer aan woorden als ‘op- en afstromen’ als iemand van mavo naar havo gaat, of andersom. Bovendien was de taalgids nadrukkelijk verwoord als advies, niet als voorschrift. Daar kun je weinig op tegen hebben, volgens de basisschoolleerkracht. “De taalgids lijkt me een mooie aanzet om het gesprek aan te gaan over taalgebruik.”
Het hele interview lezen? Dat kan hier!
Door: Nationale Onderwijsgid / Bente Schreurs