Normal_diverse-female-teacher-and-schoolgirl-in-wheelchai-2023-11-27-05-31-53-utc

Het speciaal onderwijs is in Nederland beschikbaar voor leerlingen die speciale aandacht nodig hebben die het reguliere onderwijs niet kan bieden. De reden waarom een kind naar het speciaal onderwijs gaat, kan verschillen per kind. Het kan zijn door specifieke gedragsproblemen, maar ook door fysieke beperking. Het speciaal onderwijs is enorm belangrijk en biedt elk kind een gelijke kans om te leren. Voor sommigen is het lastig om te bepalen wanneer een kind speciaal onderwijs nodig heeft. Daarom bespreken we in deze tekst de vraag: Wanneer moet een kind naar het speciaal onderwijs? 

Indicaties voor speciaal onderwijs

Er zijn verschillende factoren die meespelen in de beslissing of speciaal onderwijs nodig is. Vaak wordt er gekeken naar zowel de fysieke als mentale staat. Hieronder geven we enkele voorbeelden van wanneer een kind speciaal onderwijs nodig heeft in verschillende categorieën. De categorieën zijn alsvolgt: 

  • Cluster 1: Voor kinderen met een visuele of auditieve beperking.
  • Cluster 2: Voor kinderen met communicatieve en/of auditieve problemen, zoals slechthorendheid of spraak-taalproblemen.
  • Cluster 3: Voor kinderen met lichamelijke en/of verstandelijke beperkingen.
  • Cluster 4: Voor kinderen met gedrags- en emotionele stoornissen, zoals ADHD of autisme.

Leerproblemen

Kinderen die gedragsproblemen hebben zoals ADHD, autismespectrumstoornis of andere gedragsstoornissen, kunnen vaak niet goed functioneren in een reguliere klas. Hierdoor kunnen ze zelf niet goed leren en beïnvloeden vaak ook de medeleerlingen. Ook kinderen met leerstoornissen zoals dyslexie of dyscalculie kunnen baat hebben bij een speciale leeromgeving. Het speciaal onderwijs biedt voor deze kinderen een leeromgeving aangepast aan hun behoeften. 

Wanneer moet een kind naar het speciaal onderwijs: fysieke beperkingen

Kinderen die een beperking hebben op fysiek gebied hebben vaak ook behoefte aan speciaal onderwijs. De school is ingericht om ook beperkte kinderen makkelijk te kunnen bewegen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een lift die aanwezig is in het gebouw. Hierdoor kunnen leerlingen die in een rolstoel zitten gemakkelijk van lokaal naar lokaal gaan. 

Ontwikkelingsachterstanden en sociale problemen

Leerlingen die een achterstand hebben in de ontwikkeling profiteren vaak bij speciaal onderwijs. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van speciale programma’s, kunnen zij op de juiste manier leren. Deze programma’s zijn vaak niet beschikbaar op een reguliere school. Ook leerlingen met een sociaal probleem, zoals angststoornissen, hechtingsproblemen of depressie kunnen terecht bij het speciaal onderwijs. 

Wanneer moet een kind naar het speciaal onderwijs: besluitvorming

Hoe wordt er nou bepaald wanneer een kind naar het speciaal onderwijs moet? Dit traject ziet er ongeveer als volgt uit:

  • Multidisciplinair onderzoek: vaak wordt een kind doorverwezen naar het speciaal onderwijs na een uitgebreid onderzoek door een team van professionals, zoals een psycholoog, pedagoog, en eventueel een kinderarts of specialist.
  • Advies van deskundigen: het advies om naar het speciaal onderwijs te gaan komt vaak voort uit de beoordeling van het kind's specifieke behoeften en welke onderwijsomgeving het beste passend is voor zijn of haar ontwikkeling.
  • Ouders en schoolbetrokkenheid: ouders worden nauw betrokken bij deze beslissing en hun input wordt meegenomen in het proces.

Lees meer over het speciaal onderwijs

Heb jij meer vragen over het speciaal onderwijs zoals: wanneer moet een kind naar het speciaal onderwijs? Bekijk dan de pagina speciaal onderwijs op de Nationale Onderwijsgids. Hier lees je alles over het speciaal onderwijs in Nederland en nog veel meer!