Leerlingen van Kindcentrum Vossenburcht in Nijmegen hebben een unieke manier gevonden om het stigma rondom verstandelijke beperkingen te doorbreken. Elke vrijdag bezoeken zij de bewoners van een lokale zorginstelling, waardoor ze spelenderwijs leren dat een beperking heel normaal is. Deze interactie, onderdeel van de dagbesteding bij de instelling van Pluryn in De Winckelsteegh, heeft bewezen een succes te zijn voor zowel de kinderen als de ouderen. Dit meldt de Gelderlander.
Het project startte als een oplossing voor een tekort aan handen bij de instelling en groeide uit tot een waardevolle educatieve ervaring. "De kinderen brengen zoveel vreugde voor onze bewoners en het helpt hen de wereld om hen heen beter te begrijpen," legt Kristel Cornelissen, een begeleider bij de instelling, uit. Elk bezoek, hoe kort ook, laat een blijvende indruk achter bij beide groepen.
Een nieuwe kijk op beperkingen
De samenwerking heeft de percepties van de leerlingen aanzienlijk veranderd. Waar ze eerder medelijden hadden met mensen met een beperking, zien ze nu de vreugde en het gewone in hun dagelijkse leven. Deze verandering is vooral duidelijk bij Omran, een 12-jarige leerling, die actief betrokken is bij de activiteiten en zelfs opkomt voor de bewoners wanneer nodig.
Voordelen voor alle betrokkenen
De activiteiten variëren van knutselen en zingen tot spelletjes en zelfs persoonlijke verzorging zoals make-up en nagels lakken. Deze interacties zijn niet alleen leuk, maar bevorderen ook sociale vaardigheden en empathie bij de leerlingen. "Het project brengt de zorgzame kant van de kinderen naar boven en helpt hen te ontspannen," zegt Bianca van den Broek, een leraar aan de Vossenburcht.
Door: Nationale Onderwijsgids / Fleur Zomer
Beeld: Bert Beelen / de Gelderlander