Normal_images-from-denmark-images-from-the-kingdom-of-de-2023-11-27-05-29-37-utc

Natuur is een essentieel onderdeel van ons leven, maar steeds meer kinderen groeien op zonder een sterke band met de natuur. Dit fenomeen wordt ook wel "natuuranalfabetisme" genoemd: het verlies van kennis, begrip en waardering voor de natuurlijke omgeving.

In een tijd waarin technologie en schermtijd een steeds dominantere rol spelen, raken kinderen steeds verder verwijderd van de natuur. Dit heeft niet alleen gevolgen voor hun gezondheid en welzijn, maar ook voor hun educatieve ontwikkeling. Het onderwijs kan een cruciale rol spelen in het terugdringen van deze kloof tussen kinderen en hun natuurlijke omgeving.

Wat is natuuranalfabetisme?

Natuuranalfabetisme verwijst naar de situatie waarin kinderen (en volwassenen) niet meer in staat zijn om basiskennis van de natuur op te bouwen. Ze herkennen bijvoorbeeld geen bomen, planten of vogels en hebben weinig besef van natuurlijke processen zoals seizoensveranderingen. Deze onthechting van de natuur kan leiden tot een gebrek aan begrip voor ecologische uitdagingen, minder interesse in duurzaamheid en minder tijd buitenshuis. Onderzoek toont aan dat tijd doorbrengen in de natuur niet alleen bijdraagt aan fysieke gezondheid, maar ook aan cognitieve en emotionele ontwikkeling bij kinderen.

Natuuranalfabetisme in het onderwijs

In het onderwijs speelt natuuranalfabetisme een toenemende rol. Veel leerlingen brengen hun schooldagen door in klaslokalen, omgeven door technologie en lesmethoden die weinig tot geen verbinding hebben met de natuurlijke wereld. Dit kan leiden tot een gebrek aan interesse in vakken zoals biologie of aardrijkskunde en beperkt de ontwikkeling van belangrijke vaardigheden zoals kritisch denken, nieuwsgierigheid en probleemoplossend vermogen.

Bovendien blijkt dat leerlingen die regelmatig in de natuur spelen of les krijgen, vaak beter presteren op school, minder stress ervaren en meer creativiteit ontwikkelen. Toch blijft natuuronderwijs in veel scholen beperkt, onder andere door tijdgebrek, een overvol curriculum of een gebrek aan middelen.

Oplossingen voor scholen: met en zonder budget

Er zijn verschillende manieren waarop scholen natuuranalfabetisme kunnen aanpakken, zowel met als zonder groot budget. Hier zijn enkele mogelijke oplossingen:

Met budget:

  1. Aanleggen van een schooltuin: Een schooltuin kan een fantastische manier zijn om leerlingen praktische kennis over de natuur bij te brengen. Ze kunnen leren over de levenscyclus van planten, biodiversiteit en duurzaamheid door zelf groenten, kruiden of bloemen te kweken. Dit soort hands-on leren maakt de natuur tastbaar en toegankelijk.

  2. Excursies naar natuurgebieden: Regelmatige excursies naar nabijgelegen parken, bossen of stranden kunnen kinderen direct in contact brengen met de natuur. Door te leren in een natuurlijke omgeving, bijvoorbeeld tijdens biologielessen, kunnen leerlingen op een interactieve manier kennis opdoen over ecologie en milieu.

  3. Gastlessen en natuureducatieprogramma's: Scholen kunnen experts uitnodigen, zoals boswachters of biologen, om lessen te geven over de natuur. Dit kan leerlingen inspireren en hen een breder inzicht geven in de natuurlijke wereld om hen heen.

Zonder budget:

  1. Buitenlessen: Zelfs zonder grote financiële middelen kunnen scholen meer lessen buiten organiseren. Rekenen, taal en zelfs kunst kunnen buiten plaatsvinden, waarbij de natuur een ondersteunende rol speelt. Dit stimuleert creatief denken en zorgt voor meer frisse lucht en beweging, wat de concentratie bevordert.

  2. Natuurwandelingen: Leraren kunnen met hun klas regelmatig een natuurwandeling maken in de directe omgeving van de school. Zelfs in stedelijke gebieden zijn er vaak groene zones, zoals parken of tuinen, waar kinderen kunnen leren over planten, bomen en dieren.

  3. Gebruik van gratis lesmaterialen: Er zijn talloze online platforms en educatieve organisaties die gratis lesmateriaal aanbieden over natuur en milieu. Hiermee kunnen scholen zonder extra kosten hun curriculum verrijken en kinderen bewust maken van de wereld om hen heen.

Hoe verder?

Natuuranalfabetisme is een groeiend probleem, maar met relatief eenvoudige aanpassingen kunnen scholen een grote bijdrage leveren aan het herstel van de band tussen kinderen en de natuur. Door natuureducatie op een prominente plek in het curriculum te zetten, geven we kinderen niet alleen een betere kans op academisch succes, maar leren we hen ook belangrijke lessen over respect voor de natuur en duurzaam leven. Dit is van cruciaal belang in een wereld waar milieu-uitdagingen steeds groter worden. 

Door: Nationale Onderwijsgids / Fleur Zomer