Normal_computer_toetsenbord_pc

DEN HAAG (Novum) - Vier op de tien afstudeerders beginnen hun banenjacht op Google. Daarmee is de zoekmachine voor het eerst populairder als startpunt voor een zoektocht naar een baan dan vacaturesites. Dat blijkt uit maandag gepubliceerd onderzoek door TNS Nipo onder 1255 hbo- en wo-studenten in opdracht van uitzendbureau Studentenwerk.

Vorig jaar begonnen nog maar drie op de tien laatstejaarsstudenten hun banenzoektocht op Google. Vacaturebanken en websites van werkgevers waren toen nog populairdere startpunten. Google heeft de laatste twee categorieën nu ver achter zich gelaten, blijkt uit het onderzoek. Nog geen kwart van de afstudeerders begint nu nog met zoeken op carrièresites of direct op sites van bedrijven.

Social media als Twitter en Linkedin worden wel iets populairder. Toch geeft nog geen negen procent van de afstudeerders aan op social mediasites met zoeken te beginnen.

Volgens StudentenWerk bewijst de toegenomen populariteit van Google dat jongeren tegenwoordig goed weten hoe ze interessante banen direct via Google kunnen vinden zonder daarvoor apart vacaturesites te hoeven bezoeken. Ze gebruiken nu veel specifiekere zoekopdrachten.