AMSTERDAM - Niet tussentijds switchen van school. Dat vergroot de kans dat leerlingen van Marokkaanse afkomst hun diploma behalen. Dit is een van de uitkomsten van het promotieonderzoek van Liesbeth van Welie. Op 3 juli verdedigt zij haar proefschrift aan de Universiteit van Amsterdam.
Van Welie bestudeerde de positie van leerlingen met een migrantenachtergrond in het voortgezet onderwijs in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag. In vier deelstudies keek zij naar de volgende zaken:
- De samenhang tussen buurtsamenstelling en deelname aan havo/vwo
- Het verband tussen schoolswitch en onderwijssucces
- De afstand school-huis als maat voor selectieve schoolkeuze
- De bruikbaarheid van kennis uit bestaand wetenschappelijk onderzoek voor scholen met veel migrantenleerlingen
Van Welie verdedigt haar dissertatie They Will Get There! Studies on Educational Performance of Immigrant Youth in the Netherlands op 3 juli vanaf 13.00 uur in de aula van de Universiteit van Amsterdam.
Via Nieuwsbank.nl
© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres