Het leerproces van de hersenen en het opslaan van herinneringen leidt tot aftakeling van de hersenen bij het ouder worden. Dit stellen wetenschappers van het Massachusetts Institute of Technology (MIT). Onze hersencellen zouden hun eigen dna afbreken als we iets nieuws leren. Dat meldt NU.nl.
De dna-schade die aangericht wordt door het leerproces moet gelijk hersteld worden door neuronen. Volgens professor Neurowetenschappen, Li-Huei Tsai, is dit een essentieel deel van ons vermogen om te leren en dingen te onthouden. Naarmate de mens ouder wordt, neemt het vermogen van de cellen af om de dna-schade te herstellen. Dit leidt tot geleidelijke aftakeling van de cellen. Hierdoor wordt de schade steeds erger.
De bevindingen van het onderzoek zouden mogelijk gebruikt kunnen worden bij het ontwikkelen van nieuwe behandelwijzen voor degeneratieve hersenziektes zoals Alzheimer. Wetenschappers ontdekten eerder al, in onderzoek bij muizen, dat voordat symptonen van Alzheimer zich aandienen, de hersenen van de muizen veel beschadigd dna bevatten: zogenaamde dna-dubbelstrengsbreuken. De beschadigingen zaten vooral in de hippocampus: het gedeelte van de hersenen dat een grote rol speelt bij opslag van informatie. De wetenschappers ontdekten dat het optreden van dubbelstrengsbreiken een integraal deel is van het hersenproces dat betrokken is bij leren en het opslaan van herinneringen.
© Nationale Onderwijsgids