Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) heeft in het kader van de Lerarenagenda 2013-2020 in de tweede subsidieronde aan één onderzoeksproject financiering toegekend. Het gaat om het onderzoek van Joost Meijer van de Universiteit van Amsterdam naar de voorspellende waarde, effecten en onderliggende mechanismen van selectieprocedures in de lerarenopleidingen. Dat meldt NRO.
Enkele lerarenopleidingen in Nederland hanteren sinds kort een selectieprocedure voor aankomende studenten. De selectie zou er aan moeten bijdragen dat alleen studenten met de opleiding starten die geschikt zijn voor het beroep van leraar. Voor een goede selectie is het wel noodzakelijk dat er heldere criteria geformuleerd zijn en deze betrouwbaar gemeten kunnen worden. Daarom gaan de onderzoekers onder leiding van Meijer verschillende studentengroepen vergelijken binnen lerarenopleidingen. Deze groepen zijn: studenten die wel of niet een selectie- of intakeprocedure doorlopen en studenten met een positief of negatief advies na zo'n procedure.
De onderzoekers willen door de twee studentengroepen inzicht krijgen in de voorspellende waarde en effecten van selectie en intake. Ze gaan onder meer na welke gevolgen de gehanteerde criteria en instrumenten hebben voor de instroom, voor het studiesucces en voor het handelen in de stage en beroepspraktijk. De lerarenopleidingen die experimenteren met selectie en intake zijn zowel tweedegraads lerarenopleidingen en universitaire lerarenopleidingen, als pabo's. De lerarenopleidingen wisselen onderling kennis en ervaringen uit in de zogeheten 'Voorlopersgroep Verhogen kwaliteit instroom lerarenopleidingen'. De opleiders van deze lerarenopleidingen en de onderzoekers vormen samen een professionele leergemeenschap. Daardoor kunnen opgedane wetenschappelijke inzichten de bestaande selectie- en intakepraktijken al tijdens de looptijd van het onderzoek aanscherpen.
© Nationale Onderwijsgids