Normal_studenten_collegezaal_mooi

De investeringen afkomstig uit de afschaffing van de basisbeurs leiden per saldo niet tot een investering in het hoger onderwijs. Het geld per student gaat aankomende jaren alleen maar verder afnemen. Daarom luiden studentenorganisaties ISO en LSVb vandaag de noodklok en sturen zij, namens heel studerend Nederland, een brandbrief aan de formerende partijen. Dit meldt ISO.

De studenten baseren bun brief op cijfers uit de meerjarenbegrotingen van het ministerie van onderwijs en economische zaken. Daaruit blijkt dat zelfs in het meest positieve scenario de bijdrage van het Rijk per universiteitsstudent gaat dalen. In het jaar 2000 was deze bijdrage 19.900 euro per student per jaar, in 2025 is daar slechts 14.300 euro van over. Voor hogescholen is de daling iets minder sterk, maar ook wel degelijk aanwezig. Zij gaan er ook aantoonbaar de aankomende jaren niet op vooruit. 
 
Als de formerende partijen besluiten de investeringen uit de basisbeurs helemaal weg te strepen, zal de bijdrage helemaal inzakken. De studenten schrijven in de brandbrief: “Nederland wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. We moeten tot de top van de kenniseconomieën behoren, we moeten Nobelprijswinnaars voortbrengen, internationaal het beste studenttalent aantrekken, en ga zo maar verder. Daarmee vergeet de politiek dat al deze verlangens investeringen vereisen. Die blijven uit.”
 
Daarom benadrukken de studenten in de brief dat het basisbeursgeld in het hoger onderwijs moet blijven én dat extra investeringen nodig zijn. De brief is medeondertekend door allerlei studentenorganisaties, van de koepel van studentenverenigingen tot StudentenSport Nederland. 
 
De Landelijke Studentenvakbond organiseert, met steun van het ISO, dinsdag 11 april een grote actie om de formateurs deze boodschap nog eens onder de neus te drukken. Ze openen een museum van onderwijsbezuinigingen aan de Hofvijver in Den Haag. Alle bezuinigen die de afgelopen jaren in het onderwijs hebben plaatsgevonden, worden in beeld gebracht. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids