Elf overzichtsstudies kunnen van start met subsidie van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). De studies zijn kortlopende, verkennende onderzoeken naar onderwerpen die voor de onderwijspraktijk en het onderwijsbeleid van belang zijn en waar nog geen actuele overzichtsartikelen van bestaan. De subsidie is van belang om de opbrengst van onderzoek te vergroten. Reeds een jaar na start kan het overzicht worden verwacht. Dit meldt NRO.
Het NRO onderscheidt in deze ronde drie typen overzichtsstudies: wetenschappelijke reviews, thematische overzichtsartikelen en case reports. De laatste twee bieden de mogelijkheid om ook niet-wetenschappelijke bronnen te betrekken in het overzicht van kennis over het onderwijs. De financiering voor deze projecten is afkomstig van de drie programmaraden van het NRO voor fundamenteel, beleidsgericht en praktijkgericht onderwijsonderzoek. In totaal gaat het om 550.000 euro; ieder project krijgt maximaal 50.000 euro toegekend.
De wetenschappelijke reviews richten zich op de thema's formatief toetsen, schaduwonderwijs en family literacy-programma's voor kinderen in achterstandssituaties. De overzichtsartikelen zullen onderwerpen behandelen als ondernemerschap op school, leiderschap van leraren, organiseren van onderwijs met ict en geïntegreerd onderwijs in leergebieden in het voortgezet onderwijs. Tot slot zullen er drie case reports uitgevoerd worden over cocreatie en onderwijswetenschappelijke kennis, onderwijs aan vluchtelingen en sturing in onderwijsinstellingen via onderwijsteams. Een uitgebreid overzicht van de gehonoreerde projecten en aanvragers is te vinden op www.nro.nl.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids