Ik ben geen ‘millennial’. En vanwege mijn geboortejaar behoor ik ook niet tot de ‘Generatie Z’. Alhoewel ik redelijk actief ben op social media, heb ik geen accounts op populaire platformen als Snapchat en Instagram en plaats ik geen video’s van mezelf op YouTube. Ik werk niet in de radio-, televisie,- of modewereld. Wanneer ik het heb over een bekende merknaam, word ik hier niet voor betaald. Mijn leven is evenmin te volgen via een vlog en ik ben geen merk. Kortom, ik ben geen ‘influencer’. Wat ik dan wel ben? Ik ben leraar. En schrijf daar weleens wat over.
Ik moet bekennen dat bovenstaande alinea enigszins gebaseerd is op geveinsd cynisme, waarbij ik me bewust ben van het feit dat onze huidige maatschappij - mede door de digitale middelen en mogelijkheden - razendsnel onderhevig is aan persoonlijke ontplooiing en ik-isme. De helden van nu zijn doorgaans goed opgeleide, jonge mensen met gevoel voor marketing en aanzien. Ze maken van zichzelf een merknaam, weten duizenden jongeren via vlotte kanalen te bereiken en hebben vaak een noemenswaardige invloed op het groot maken van onder andere bepaalde merken, muziekstromingen, mode en kunst. Bepaalde gedragingen, uitingen en meningen die ze online etaleren kunnen iets of iemand maken of breken. Hun ‘influence’ is groot. De generaties van voor het millennial-tijdperk kijken vaak ietwat minderwaardig en hoofdschuddend naar de prestaties van de post-puberale zakenmensen op de online video’s. Generatiekloven lijken dieper en breder te worden. En toch kunnen we dit onbegrip ook proberen om te zetten naar iets positiefs en waardevols.
#wordeenechteinfluencer
Zo kwam ik onlangs bij toeval terecht op een Vlaamse website voor onderwijs en vorming. Dit is een site waar op een prachtige en slimme manier een oplossing wordt aangedragen voor het lerarentekort, dat blijkbaar ook in België een probleem is. Op de homepage wordt, met gevoel voor de huidige tijdgeest, direct de aandacht getrokken door een grote foto, waarop een leraar met een groep kinderen te zien is. Deze foto is voorzien van de tekst: ‘Op stap met mijn volgers’ en heeft als trendgevoelige ondertitel ‘#wordeenechteinfluencer’. Op deze site zijn verder inspirerende verhalen te lezen van mensen die bepaalde leraren als rolmodel hebben gehad en waar ze veel aan hebben gehad in het verdere leven. Tevens zijn er (campagne)video’s te zien waarin met name jonge leraren het beroep aanprijzen, wordt er opgeroepen tot het delen van klassenfoto’s en verhalen over leraren die wisten te motiveren en te enthousiasmeren en staan de voordelen van het leraar-zijn opgesomd.
Leraar is grootste influencer
Tussen alle taaie en leuk geprobeerde acties om het Nederlandse onderwijs te redden, was de insteek van onze zuiderburen verfrissend, aanstekelijk én gericht op de juiste doelgroep: de jongeren van nu, die opgroeien in een maatschappij waarin influencers heer en meester zijn in het genereren van aandacht. Door de jongeren direct en pakkend aan te spreken, in te zetten op hun leefwereld, enthousiasme uit te stralen en het kort en bondig op een positieve manier aanprijzen van het lerarenberoep, staat België wat mij betreft met 1-0 voor op onze negatieve en energieslurpende houding ten aanzien van het prachtige lerarenvak. Het beroep aantrekkelijker maken in de strijd tegen het lerarentekort is namelijk gebaseerd op het inzetten van geld én het creëren van een positief beeld dat past bij de huidige tijd. Hierbij zou de Rijksoverheid bijvoorbeeld de opdracht kunnen geven aan bevlogen en vooraanstaande millennials en/of influencers, die vanuit eigen ervaring en passie voor het onderwijs een pakkende actie kunnen starten om jongeren te enthousiasmeren voor een studie aan een lerarenopleiding. Want de leraar is waarschijnlijk onbewust de grootste influencer van alle tijden. Alleen heeft dat vaak niemand in de gaten.
Pascal Cuijpers is leraar beeldende vorming en faalangstreductietrainer op een middelbare school. Tevens schrijft hij columns, opiniestukken en gedichten over het onderwijs, die regelmatig in diverse landelijke dagbladen, (onderwijs)magazines en op websites worden gepubliceerd. Daarnaast verscheen eerder zijn educatieve scheurbundel '200 Dagen School & Scheuren!' (2015) en de onderwijsbundels 'Leraren hebben meer vakantie dan mensen die werken' (2016) en 'Leraren zijn net echte mensen' (2017) bij uitgeverij Quirijn (www.uitgeverij-quirijn.nl). Pascal is te volgen via Twitter: www.twitter.com/pascalcuijpers. Kijk ook eens op zijn vernieuwde website: www.pcuijpers.nl.
© Nationale Onderwijsgids / Pascal Cuijpers