Logo_maastricht_universiteit_logo

Via een breed opgezet Reward Task Optimization Consortium (RTOC) zijn partners uit de wetenschap en het bedrijfsleven gestart met onderzoek naar het verbeteren van beoordelingsmethodes van motivatie bij psychische stoornissen. Vanuit de Universiteit Maastricht sluiten verschillende onderzoekers zich bij dit onderzoek aan. Dit meldt Universiteit Maastricht.

Motivationele beperkingen, zoals een verminderd vermogen tot genieten van plezierige bezigheden, zijn een belangrijk symptoom van veel psychiatrische stoornissen. Hoewel bekend is dat motivationele beperkingen menselijk lijden veroorzaakt, en dat ze in hoge mate bijdragen aan de belemmeringen die de getroffen personen ervaren, bestaan er momenteel maar weinig succesvolle behandelingen voor zulke symptomen. Het consortium heeft als doel om gecomputeriseerde taken met betrekking tot het meten van verschillende aspecten van het beloningssysteem te valideren en verbeteren. Dr. Dennis Hernaus, prof. Therese van Amelsvoort (beiden MHeNS) en dr. Anke Sambeth en prof. Wim Riedel (beiden Faculty of Psychology and Neuroscience, FPN) nemen namens Maastricht Universiteit deel het RTOC.

 

Symptomen beter begrijpen

“Er is een duidelijk waarneembare trend waarbij onderzoeksgroepen zich steeds meer richten op symptoomconstructen (zoals angst, het beloningssysteem of aandacht) dan op diagnostische labels (zoals angst, stemmingsstoornissen of ADHD), met als doel om psychische aandoeningen beter te kunnen begrijpen en behandelen,” zegt dr. Dennis Hernaus van de School for Mental Health and Neuroscience (MHeNS) van de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences (FHML) van Universiteit Maastricht. “Een mogelijke reden voor deze trend is dat het steeds duidelijker wordt dat mensen met verschillende diagnostische labels vaak dezelfde symptomen ervaren; veel symptomen zijn dus niet exclusief voor een specifieke diagnose.”
 

Beloningen en  motivatie

MHeNS is een groot voorstander van deze transdiagnostische aanpak: een groot deel van het  onderzoek op het gebied van motivationele beperkingen gebeurt in klinische, risico- en niet-klinische populaties. Het onderzoek is vaak gericht op constructen als het beloningssysteem, bijvoorbeeld beperkingen met betrekking tot leren over positieve effecten van een beloning (reward learning) of besluiten of je tijd en moeite wilt investeren in het verkrijgen van een beloning (effort-cost computations).
 
Door: Nationale Onderwijsgids