Iedere vrijdag sluiten we de week af met een nieuwsoverzicht waarin we kort terugblikken op de opvallendste, interessantste of meest nieuwswaardige items per werkdag. Zo lijkt het werkdrukgeld zijn vruchten af te werpen, maar blijkt het leenstelsel voor steeds meer mensen een rotte appel.
NOG
Week 36: werkdruk succesvol aangepakt en leenstelsel steeds meer verguisd
-De meeste schoolteams hebben hun plannen om de werkdruk aan te pakken met succes kunnen uitvoeren. Het werkdrukgeld is voornamelijk besteed aan extra handen in de klas: onderwijsassistenten, leraren en vakleerkrachten voor bijvoorbeeld bewegingsonderwijs. Daarnaast zetten de teams ook in op ict om de leraren te ontlasten. Die houden weer meer tijd over voor het geven van onderwijs.
Zowel de PvdA, GroenLinks als de ChristenUnie hebben zich nu achter het manifest van de jongeren in Coalitie-Y geschaard voor herinvoering van een basisbeurs. "We zien dat studenten nu onder steeds meer prestatiedruk staan. Zeker voor kinderen van wie de ouders geen dikke portemonnee hebben telt de studieschuld dan zwaar", aldus fractievoorzitter Lodewijk Asscher.
Een kinderopvangorganisatie wil de schade die zij heeft opgelopen door het wegvallen van de stint verhalen op de fabrikant van de elektrische bolderkar. De niet nader bij naam genoemde organisatie heeft een advocaat in de arm genomen om de naar eigen zeggen 70.000 euro geleden schade voor het regelen van vervangend vervoer uitbetaald te krijgen.
Een buitenlandse student die in Nederland komt studeren, levert per saldo meer op voor de Nederlandse economie dan hij kost. Een buitenlandse student uit een Europees land levert Nederland 5 tot 17 duizend euro op, een student van buiten Europa zelfs 69 tot 94 duizend euro. Dit laatste komt voornamelijk doordat de overheid niet bijdraagt aan de opleidingskosten van deze studenten.
Het wordt voor basis- en middelbare scholen weer makkelijker om samen te gaan. Een wetsvoorstel dat een einde maakt aan de zogenoemde fusietoets, kan op een meerderheid in de Tweede Kamer rekenen. De fusietoets, die strikte voorwaarden stelt aan het samengaan van scholen, werd in 2011 ingevoerd. Het doel was om de vorming van grote onderwijskoepels te voorkomen. Maar de toets heeft uiteindelijk maar weinig fusies tegengehouden.
Door: Nationale Onderwijsgids