Op 6 april kende het Domeinbestuur SGW financiering toe aan vijf aanvragen in de eerste subronde van de call Museumbeurzen. De aanvragers zijn museumprofessionals die een wetenschappelijk onderzoeksproject uitvoeren in hun museum. In elk project wordt samengewerkt met universiteitsonderzoekers als mede-aanvragers. Het onderzoek zal leiden tot publicaties in open-access wetenschappelijke tijdschriften. Dit meldt NWO.
NOG
Eerste honoreringen Museumbeurzen bekend
-De vijf projecten beslaan een diversiteit aan onderwerpen en geven zo al inzicht in de rijkdom aan mogelijkheden van onderzoek in Nederlandse museumcollecties. Het Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis gaat technieken inzetten om het creatieve proces van schets tot schilderij te onthullen in werken van Pieter Lastman, leermeester van Rembrandt. Vanuit Kamp Westerbork vindt een publieksonderzoek plaats naar de interpretaties en betekenissen van dit centrum als herinneringsplek. In NEMO start het ontwerp van een methodologie om grote transitieonderwerpen zoals digitalisering en duurzaamheid als museum weer te geven. Het Stedelijk Museum richt een dialoog in rondom het werk van drie kunstenaars uit Centraal-Azië van wie werk opgenomen zal worden in de collectie. Het Allard Pierson tot slot gaat aan de slag met onderzoek welke sociale, politieke boodschappen we kunnen herkennen in schilderingen op Grieks aardewerk.
Het onderzoeksprogramma Museumbeurzen heeft tot doel om talentontwikkeling en wetenschappelijk onderzoek in het museale veld te bevorderen. Het is gericht op persoonsgerichte stimulering en het scheppen van creatieve ruimte om wetenschappelijk onderzoek te doen.
Tot 21 september 2021 kunnen nieuwe onderzoeksaanvragen ingediend worden voor de tweede subronde van Museumbeurzen. Museummedewerkers kunnen tot 25.000 euro aanvragen voor een kortlopend wetenschappelijk project waarmee ze de objecten, materialen en ideeën uit de museumcollectie kunnen onderzoeken, verdiepen en verduidelijken. Via een open-access publicatie komen de onderzoeksresultaten ten goede aan een bredere kennisopbouw.
Door: Nationale Onderwijsgids