In één klap maakte een auto-ongeluk een einde aan de kickbokscarrière van Houda Loukili. Toch zat ze niet bij de pakken neer, en besloot ze haar ambitie en talent op een andere manier in te zetten. Nu is ze veelgevraagd spreker en geeft ze lezingen, inspiratiesessies en trainingen op het gebied van mindset, motivatie en weerbaarheid.
Het gevoel dat ze later in haar leven iets van haar ongeluk zou leren? Er misschien zelfs kracht uit zou halen? Dat was net na het ongeluk echt nog niet aanwezig bij Houda Loukili. “Ik was 21”, vertelt ze. “Als je zo jong bent, ben je daar niet mee bezig. Alles was ineens anders. Ik kon mijn arm niet eens meer optillen, hoe zou ik ooit nog op professioneel niveau kunnen kickboksen? Ook mentaal was het een zware klap. De autobestuurder is doorgereden, daar heb ik lang moeite mee gehad.”
Nederlands kampioen
Kickboksen is alles voor haar. Op 11-jarige leeftijd begint ze met trainen. In Houten, waar ze opgroeit, doen weinig meisjes aan kickboksen. Houda staat al snel zes dagen per week in de sportschool en wordt Nederlands kampioen. “Mijn leven bestond uit school, stage en kickboksen. Alles was daarop ingericht, en ineens was dat weg.”
“Tot die tijd had ik altijd wel het idee dat ik invloed had op mijn toekomst”, zegt ze. “Tuurlijk, ik heb ook tegenslagen gehad in mijn jeugd, maar over het algemeen voelde het alsof ík de controle had. Dat gevoel was na het ongeluk compleet weg.”
Controle loslaten
Beetje bij beetje sterkt Houda aan, fysiek en mentaal. Tijdens haar revalidatie weet ze haar hbo-opleiding sportkunde af te ronden. Daarna stort ze zich op haar andere passie: andere mensen inspireren en motiveren door middel van sport. Van bedrijven en beleidsmakers tot kinderen, jongeren en studenten. “Ik kon niet meer boksen, of lang voor een groep staan, dus ik hield me in het begin meer bezig met het organiseren dan met de uitvoering.” Pas na een paar jaar komt daar verandering in.
Inmiddels ziet ze ook wat die jaren na het ongeluk haar hebben gebracht. “Het besef dat ik nog sterker ben dan ik dacht. Ik ben empathischer geworden in mijn werk. En ik heb geleerd dat ik de controle soms moet loslaten. Je hebt als mens op veel zaken invloed, maar niet op alles.”
Dat is ook een belangrijke les die ze tijdens veel van haar sessies deelt. Wat er precies aan bod komt, hangt af van de doelgroep, het doel en de tijdsduur van een lezing, training of workshop. Maar mindset, (mentale) weerbaarheid en persoonlijk leiderschap zijn thema’s die bijna altijd besproken worden.
Voor welke mindset kies je?
De voorbeelden stemt de ex-topsporter af op haar doelgroep. “Als ik het met kinderen heb over invloed, dan bedenk ik iets wat past bij hun leefwereld. Bijvoorbeeld: ‘Stel dat je naar school gaat, en je fiets is kapot. Waar kies je dan voor? Laat je je fiets liggen en ga je terug naar huis? Of zoek je een manier om toch op school te komen en je fiets te laten maken? Je hebt geen invloed op alles wat je overkomt, maar wel op de manier waarop je ermee omgaat. Jij bepaalt wat je mindset is en welk gedrag je vertoont.”
Of ze nu voor een klas met twintig kinderen staat of voor een zaal met vijfhonderd ambtenaren: Houda wil de groep in beweging brengen. Mentaal, maar zeker ook fysiek. De ene keer doen ze een spel met ballen, de andere keer leert ze de groep de basistechnieken van het boksen. “Beweging is zo belangrijk voor je mentale gezondheid”, benadrukt ze. “Er komen allerlei geluksstofjes vrij als je beweegt. Je krijgt meer energie, onthoudt dingen beter, kunt je beter concentreren en ga zo maar door.”
Al tijdens haar tienerjaren had ze bijbaantjes en stages waarbij ze kinderen en jongeren hielp om in beweging te komen, bijvoorbeeld met een les zelfverdediging. Op scholen, maar ook op playgrounds in de buurt. “Niet alle kinderen praten uit zichzelf over wat er speelt. Dan helpt het om eerst even een potje te voetballen, of te knutselen. Om echt even los te komen.”
Heftige verhalen
Wat de sportexpert daarnaast merkt: doordat ze zichzelf kwetsbaar opstelt, doen kinderen dat ook makkelijker. En dan komen er soms heftige verhalen los, is haar ervaring. “Ik spreek zo veel kinderen die op jonge leeftijd al veel te verduren krijgen.” Op voorbeelden gaat ze liever niet in, vanwege de privacy en omdat ze “meer van het positieve verhaal is”. Maar dat het haar iets doet, is een feit.
Ze vindt het belangrijk om goede nazorg te garanderen. Ze maakt regelmatig mee dat iemand emotioneel wordt, omdat er veel naar boven komt. “Ik wil zeker weten dat iemand goed opgevangen wordt. Daarom bespreek ik van tevoren al met een organisatie of school bij wie we terechtkunnen als er iets gebeurt. Kan ik naar een zorgcoördinator of vertrouwenspersoon doorverwijzen voor meer hulp?”
Kwaliteiten en valkuilen
Of jongeren vandaag de dag mentaal minder weerbaar zijn, vindt ze lastig te zeggen. “Jongeren hébben ook veel uitdagingen. Bovendien is er tegenwoordig meer aandacht voor mentale gezondheid. Er liggen minder taboes op mentale problemen, en op het vragen van hulp. Een goede ontwikkeling, vind ik.”
Wat ze jongeren onder meer wil meegeven, is dat je moet staan voor wie je bent – met respect voor de ander en voor jezelf. Zo gaat het vaak over kwaliteiten: waar ben je goed in? En wat zijn je valkuilen? Als jongeren vertellen over hun toekomstdromen, daagt Houda ze bijvoorbeeld uit om die te visualiseren. Hoe zien ze de weg daarnaartoe voor zich? Welke uitdagingen kunnen ze tegenkomen – en hoe gaan ze daarmee om?
Superheld voor Kids
Sinds coronatijd heeft ze ook een online weerbaarheidstraining: Superheld voor Kids. Die is speciaal bedoeld voor kinderen tussen de 7 en 12 jaar. Met video’s, quizjes, groeikaartjes en opdrachten in een werkboek leren ze voor zichzelf op te komen. “Zo werken ze op een leuke manier aan hun zelfvertrouwen. Ik wil ze helpen de held in zichzelf te zien, en zich niet te laten leiden door de mening van anderen.”
Met een online training kan Houda meer kinderen en ouders bereiken. Best handig, want hoe graag ze het ook zou willen, ze kan nu eenmaal niet overal aanwezig zijn. Een ander voordeel: kinderen kunnen de vier modules in hun eigen tijd volgen, zonder dat anderen ervan afweten. Want het gebeurt volgens Houda nog te vaak dat kinderen speciaal uit de klas worden gehaald om een weerbaarheidstraining op school te doen. “Voor een kind is dat niet fijn. Deze training kunnen ze dus lekker anoniem vanuit huis volgen.”
Het werken met kinderen vindt de ondernemer – zelf moeder van drie kinderen – geweldig. “Ze zijn zo open en puur. Dat levert leuke gesprekken op. En het dwingt je ook dicht bij jezelf te blijven. Kinderen en jongeren prikken er zo doorheen als je dat niet doet.”
Ook al zijn ze nog jong, toch bespreekt Houda ook met kinderen hun doelen. Als ze beter willen worden in voetbal, of in rekenen, wie kan ze daarbij dan helpen? Wat gaat al goed? Wat kan nog beter? “Zo wil ik ze meegeven dat dingen niet komen aanwaaien, maar dat je zelf initiatief moet nemen. Verandering komt nooit vanzelf.”
Blij met hoe het gaat
Waar ze zichzelf nog in wil ontwikkelen? “Ik ben ermee bezig om m’n agenda beter te bewaken, zodat ik meer ruimte overhoud om te ontspannen en leuke dingen te doen met mijn kinderen. Dat gaat stap voor stap beter”, zegt ze lachend.
Verder heeft ze momenteel geen concrete ambities op professioneel vlak. “Die vraag krijg ik best vaak, maar daar heb ik niet zo’n goed antwoord op. Ik ben op dit moment gewoon heel blij met hoe het gaat. Ik kom op veel mooie plekken, en ontmoet veel bijzondere mensen. Ik inspireer hen niet alleen, maar zij inspireren mij ook weer. En dat is dan mijn werk. Hoe tof is dat?”