Normal_maths-class-2023-12-01-06-25-20-utc

Een recent onderzoek door Maastrichtse wetenschappers Milan Kovačević, Teun Dekker en Rolf van der Velden toont aan dat een eerder behaalde bachelor van een university college geen extra voordeel biedt op de arbeidsmarkt na het behalen van een masterdiploma, vergeleken met een reguliere bachelor. De studie, gepubliceerd in Research in Higher Education, vergelijkt de arbeidsmarktuitkomsten van afgestudeerden van liberal arts-programma's met die van reguliere bachelorprogramma's aan Nederlandse universiteiten. Dit meldt ScienceGuide.

De onderzoekers gebruikten gegevens uit de Nationale Alumni Enquête, een tweejaarlijks onderzoek onder afgestudeerde masterstudenten van Nederlandse universiteiten. In totaal werden gegevens van 14.933 respondenten geanalyseerd, waarvan 210 een liberal arts bachelor hadden afgerond. De studie richtte zich op zes arbeidsmarktuitkomsten: werkgelegenheidsstatus, tijd tot het vinden van de eerste baan, verticale match (opleidingsniveau passend bij de baan), horizontale match (studierichting passend bij het werk), combinatie van verticale en horizontale match, en het uurloon.

Resultaten

Uit de resultaten blijkt dat liberal arts-afgestudeerden over het algemeen niet significant beter of slechter presteren op de arbeidsmarkt dan afgestudeerden met een reguliere bachelorgraad. Er werden geen statistisch significante verschillen gevonden tussen de twee groepen, behalve voor afgestudeerden met een master in de STEM-richtingen. Hier hadden liberal arts-afgestudeerden een 13,3 procentpunt lagere kans op werk in vergelijking met afgestudeerden van reguliere bachelors.

De onderzoekers verklaren dit door te wijzen op de voorkeur van werkgevers voor kandidaten met direct toepasbare vaardigheden, wat vaak ontbreekt bij liberal arts-afgestudeerden in STEM-velden.

Conclusie van onderzoek

Het onderzoek toont aan dat liberal arts-afgestudeerden geen slechtere arbeidsmarktperspectieven hebben dan hun leeftijdsgenoten met een reguliere bachelor, maar ook geen significante voordelen genieten. De veronderstelling dat liberal arts-opleidingen beter voorbereiden op een arbeidsmarkt die vraagt om generieke vaardigheden, wordt niet ondersteund door de data.

Waarschuwing

De onderzoekers benadrukken dat hun methoden zijn ontworpen om verbanden te onderzoeken en geen causaliteit vast te stellen. Daarom moeten de resultaten als suggestief bewijs worden geïnterpreteerd en niet als definitieve conclusies. Desondanks bieden de bevindingen waardevolle inzichten in de arbeidsmarktwaarde van liberal arts-opleidingen in Nederland en relativeren ze de voordelen van de selectieve toelatingsprocedure van university colleges.

Door: Nationale Onderwijsgids / Fleur Zomer