Normal_highway-car-driving-2023-11-27-04-54-21-utc

In Nederland wordt de bereikbaarheid van onderwijsinstellingen steeds problematischer voor studenten zonder auto. Dit komt door de verslechterde dienstverlening van het openbaar vervoer, blijkt uit recent onderzoek door het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Deze ontwikkeling kan significant bijdragen aan toenemende onderwijsongelijkheid. Dit meldt de Volkskrant.

Volgens het PBL-rapport is er een duidelijke toename in reistijd naar onderwijsinstellingen voor studenten die afhankelijk zijn van openbaar vervoer of de fiets. Het rapport geeft aan dat bijna 30% van de hbo- en wo-studenten en 13% van de mbo-studenten meer dan 45 minuten moet reizen om hun onderwijsinstelling te bereiken. Deze verhoogde reistijd kan leiden tot hogere stressniveaus en verminderde studieprestaties.

Bereikbaarheid van scholen verslechtert

De afname in beschikbare en efficiënte openbaarvervoersopties heeft directe gevolgen voor de toegankelijkheid van onderwijs. Vooral in landelijke gebieden waar buslijnen zijn verminderd of opgeheven, vinden studenten het steeds moeilijker om op tijd voor lessen te verschijnen. Dit is een zorgwekkende trend, aangezien onderwijs als een basisrecht beschouwd wordt.

Versterking van ondersteuningsnetwerken

Het PBL-rapport benadrukt de noodzaak voor verbeterde toegankelijkheid en pleit voor een integratie van onderwijslocatieplanning met openbaar vervoer beleid, zoals ook in het Verenigd Koninkrijk onder Labour-regeringen gebeurde. Deze 'accessibility planning' maakte onderdeel uit van strategische beslissingen rondom de bouw van nieuwe scholen en de aanpassing van bestaande vervoerslijnen.

Oproep tot actie

Voor een toekomst waarin alle studenten gelijke toegang tot onderwijs hebben, is het cruciaal dat overheden en onderwijsinstellingen samenwerken om de bereikbaarheid van scholen en universiteiten te verbeteren. Dit vereist een holistische aanpak waarbij zowel infrastructuur als dienstregelingen worden aangepast aan de behoeften van alle studenten, ongeacht hun woonsituatie of financiële middelen.

Door: Nationale Onderwijsgids / Fleur Zomer