Zonnewagen Nuna6 van het Nuon Solar Team is donderdag getest op haar aerodynamische eigenschappen in Europa's grootste windtunnel, de Duits-Nederlandse windtunnel in Marknesse. Hier bleek dat - door haar vormen - de nieuwe wagen bijna 10% minder luchtweerstand heeft dan voorganger Nuna5 die in 2009 meedeed aan de World Solar Challenge.
Daarmee is de test een groot succes. In 2009 werd nog gedacht dat met Nuna5 de grens van het Nuna-concept was bereikt. Met Nuna6 gaat het Nuon Solar Team meedoen aan de 2011 World Solar Challenge in Australië. Het doel is de wereldbeker zonneracen terug te halen naar Delft. Na vier overwinningen op rij eindigde het Nuon Solar Team als tweede tijdens de World Solar Challenge van 2009.
'Het is belangrijk dat Nuna6 dé perfecte aerodynamische eigenschappen heeft' aldus teamleider Pier van Zonneveld. 'Niet alleen moet de luchtweerstand zo laag mogelijk zijn, ook bepalen de luchtstromen deels hoe onze zonne-auto op de weg ligt. De lucht moet zo ongestoord mogelijk over de auto stromen'. Dat het Nuna-concept een succes is, blijkt ook uit het feit dat steeds meer concurrenten dit ontwerp kopiëren.
Hoe laag de luchtweerstand van de nieuwe auto is? Minder dan de buitenspiegel van een vrachtwagen bij 100 kilometer per uur. In samenwerking met DSM is gekozen voor de nieuwste technologie die ervoor zorgt dat de constructie 25% stijver is, waardoor het ontwerp nog aërodynamischer kon worden gemaakt dan haar voorgangers en er veel minder materiaal nodig was.
Door de aerodynamica van Nuna6, haar lage gewicht en de speciaal ontwikkelde banden is het totale verbruik van Nuna6 ruim tien keer lager dan dat van een moderne elektrische auto. Het rendement van de Nuna-motor is maar liefst 98%.
Nuna6 is de lichtste auto van het team ooit, ze weegt zo'n 145 kilo, ongeveer de helft van de oer-Nuna die in 2001 meereed. De wagen is ook de kleinste van de Nuna-familie, met een lengte van exact 444 centimeter.
Nuon Solar Team
Het Nuon Solar Team wordt elke twee jaar samengesteld uit studenten van de TU Delft die anderhalf jaar hun studie onderbreken om het ontwerp en de bouw van een nieuwe zonnewagen te realiseren. De teamleden zijn afkomstig uit verschillende studierichtingen (Elektro-techniek, Lucht- en Ruimtevaarttechniek, Industrieel ontwerpen, Werktuigbouwkunde en Technische Natuurkunde).
Sinds 2001 is energiebedrijf Nuon de hoofdsponsor van het Nuon Solar Team.