GRONINGEN - Wetenschappers van de University of Wisconsin-Madison hebben een systeem ontwikkeld waarmee studenten aan de hand van hersenscans worden geholpen bij het behouden van hun aandacht bij de les, zo meldt Tweakers.net. Een robot-leraar is aanwezig bij de les die continu informatie binnen krijgt over de hersenactiviteit van de studenten.
In een studie koppelden de Amerikaanse wetenschappers een zogenaamde ‘eeg-meter', een apparaat waarmee hersenactiviteit kan worden weergegeven, aan een robot die een verhaal voorleest. Met dit project probeerden de wetenschappers te bereiken dat het deel van het verhaal dat door de studenten wordt onthouden zou worden vergroot.
De door Mitsubishi ontwikkelde Wakamaru-type robot is geprogrammeerd om stemverheffingen en armbewegingen na te bootsen teneinde de studenten bij de les te houden. De robot voert deze acties pas uit wanneer het eeg-signaal aangeeft dat de hersenactiviteit van een student afneemt. Dit betekent dat de aandacht verslapt.
Voor het onderzoek werd een vergelijking opgezet met een testgroep waarbij de robot geen stemverheffingen nabootste of armbewegingen maakte als het eeg-niveau daalde bij de studenten en een groep waarbij de robot op willekeurige momenten zijn audiovisuele cues uitvoerde. Na afloop van het voorlezen bleek dat de groep studenten waarbij de robot ingreep na dalende hersenactiviteit meer had onthouden dan de groepen waarin dit niet gebeurde.
© Nationale Onderwijsgids / Martijn van Noppen