ENSCHEDE - Van energiedrankjes krijgen veel jeugdigen een opkikker. Maar een energiedrankje drinken heeft geen enkel effect op de cognitieve prestaties van jongeren in het voortgezet onderwijs. Dat blijkt uit een onderzoek van psycholoog Pascal Wilhelm van de vakgroep Instructietechnologie van de Universiteit Twente en drie collega-onderzoekers.
De onderzoekers hielden een onderzoek onder 103 leerlingen op een middelbare school in Overijssel. Onlangs zijn de resultaten van dat onderzoek verschenen in het Tijdschrift voor Psychiatrie.
De onderzoekers gaven drie groepen leerlingen uit de vierde klas van havo en vwo een groot glas energiedrank, limonade of water. De energiedrank en de limonade waren met smaakstoffen onherkenbaar gemaakt. Daarna moesten de deelnemers enkele schriftelijke tests afleggen.
Uit de resultaten bleek geen enkel gunstig effect van de energiedrank. De onderzoekers waarschuwen dat de cafeïne in de energiedrank klachten kan veroorzaken, zoals hoofdpijn en slapeloosheid. Ook zou een hoog gebruik van energiedrank de kans op drugsgebruik verhogen.
Bijzonder aan het onderzoek is dat drie van de vier onderzoekers tijdens het onderzoek zelf nog de middelbare school bezochten.
Via Nieuwsbank.nl
© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres