De faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) heeft een lespakket ontwikkeld voor het voortgezet onderwijs over het interieur van oude Nederlandse kerken. De scholieren leren het interieur van de kerk in de buurt te lezen als een driedimensionaal geschiedenisboek. Ook komen zo'n driehonderd leerlingen naar Groningen voor college van dr. Justin Kroesen, expert op het gebied van oude kerkinrichtingen. Dit meldt de RUG.
Kroesen beschouwt oude kerken als het grootste museale bezit van Nederland. Door de eeuwenoude geschiedenis van de gebouwen, barst het interieur van de aanwijzingen over religieuze, politieke, economische en ethische motieven uit de geschiedenis die nog steeds actueel zijn, stelt hij. Door het interieur van een kerk te leren 'lezen', krijgen leerlingen een beter begrip van de ontstaansgeschiedenis van hun eigen omgeving.
Het scholierenproject is al een succes. Uit het hele land hebben docenten het lesmateriaal aangevraagd om te gebruiken tijdens de vakken geschiedenis, godsdienst / levensbeschouwing en maatschappijleer. Vandaag vindt het eerste college van Kroesen plaats, aan scholieren van het Beyers Naudé Gymnasium uit Leeuwarden. Zij hebben zich op het college voorbereid door een begeleid bezoek aan de dorpskerk in Huizum. Daar hebben ze ervaren hoe mensen vroeger de kerk gebruikten door het uitvoeren van een rollenspel.
“Kennis over religie is onmisbaar”, zegt directeur bedrijfsvoering Wouter Heinen van de Groningse faculteit. “Het is een van de grootste drijvende krachten van de mensheid, kijk maar wat er nu in Syrië en Irak gebeurt. Dit scholierenprogramma is uitermate geschikt om onze kennis breed te delen”. Daarnaast hoopt Heinen ook dat het programma de opleidingen Theologie en Religiewetenschappen bekender maakt onder middelbare scholieren. “We hopen te laten zien hoe belangrijk kennis van religie is zodat scholieren onze studies meenemen in hun overwegingen bij hun studiekeuze. Nederland heeft experts op het gebied van religie nodig in een wereld waarin door globalisering en migratie religie een belangrijke factor is geworden, ver weg en dicht bij”
© Nationale Onderwijsgids