In multiculturele mbo-klassen lopen de spanning tussen docenten en studenten soms hoog op. Ongeveer de helft van de docenten ervaart wel eens onenigheid en 13 procent heeft daar zelfs regelmatig mee te maken. Ook zeggen de docenten niet goed voorbereid te zijn op lastige gespreksonderwerpen als religie en seksualiteit, blijkt uit onderzoek van Kennedy Tielman van de Universiteit Wageningen. Tielman bevroeg 900 docenten van mbo-klassen waarbij minimaal 60 procent van de studenten een migratieachtergrond heeft. Dit meldt Trouw.
Docenten en studenten zijn het vaak niet eens over de onderwerpen politiek, evolutie, godsdienst en seksualiteit. Meldingen van docenten over spanningen op of rond de stageplek van een student kwamen ook regelmatig voor, bijvoorbeeld omdat een student moeite had met autoriteit of moslimavrouwen die tijdens hun stage bij een zorginstelling geen mannelijke patiënten wilden wassen. Op de opleiding zelf weigeren studenten soms de hand van een homoseksuele klasgenoot vast te houden als een groepsopdracht dat vereist.
Meer kennis en vaardigheden tijdens lerarenopleiding
De toenemende culturele en sociaaleconomische verschillen in klassen zijn voor veel docenten overweldigend. Ze zeggen de lessen graag goed te willen begeleiden, maar hun voorbereiding op gevoelige onderwerpen is ontoereikend. Volgens Tielman komt dit deels door hun eigen overtuigingen. Docenten willen bijvoorbeeld dat studenten hen in de ogen aankijken, terwijl dat voor sommige mbo’ers juist niet respectvol is. Daarom pleit Tielman voor meer kennis en vaardigheden op dit vlak tijdens de lerarenopleiding.
“Denk daarbij aan cultureel responsief lesgeven, waarbij je erkent dat de culturele achtergrond van studenten een rol speelt. Als je openstaat voor het gesprek en meerdere perspectieven de ruimte biedt, dan krijg je de studenten gemakkelijker mee.” Docenten hoeven volgens de promovendus niet altijd begrip te tonen, bijvoorbeeld bij homofobie of andere vormen van discriminatie.
Door: Nationale Onderwijsgids / Johanne Levinsky