Koning Willem-Alexander heeft vandaag samen met minister Bussemaker van Onderwijs een werkbezoek gebracht aan het Grafisch Lyceum Utrecht en het College Zorg & Welzijn van het Regionaal Opleidings Centrum Midden Nederland. Het bezoek is een onderdeel van een reeks werkbezoeken van de Koning met ministers. Dit meldt Het Koninklijk Huis.
Tijdens de werkbezoeken laat de bewindspersoon een deel van het werkterrein van zijn of haar ministerie zien. Tijdens het werkbezoek met minister Bussemaker stonden de thema's vakmanschap, de positie van de leraar, de relatie onderwijs-arbeidsmarkt en regionale samenwerking centraal.
Op het Grafisch Lyceum sprak de Koning met studenten en docenten over innovatief vakmanschap. Studenten demonstreerden innovatieve toepassingen van actuele technologieën. Hierbij lieten ze zien wat mogelijk is in de game- en interactieve industrie, zoals het zelf ontwikkelen van apps en games. Ook was er aandacht voor het onderwijsproject 'Wij in de wijk', waarbij studenten een samenwerking aangaan met de gemeente Utrecht, het regionaal bedrijfsleven, maatschappelijke instellingen en wijkbewoners.
Het Regionaal Opleidings Centrum Midden Nederland is een van de grootste mbo-instelling van Nederland, met ongeveer 1700 werknemers en 24.000 studenten. Tijdens dit werkbezoek werd de Koning onder andere geïnformeerd over het programma 'de Vreedzame School', dat een pedagogisch-didactisch antwoord moet zijn op de veranderingen in de samenleving en in de klas. Bij dit programma wordt de klas en school als een gemeenschap beschouwt, waarin studenten onder andere leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Ook peer coaching werd behandeld, een programma waarbij ouderejaars studenten worden ingezet om eerstejaars studenten te begeleiden in hun (studie)loopbaan.
© Nationale Onderwijsgids
De Koning en de Minister hadden beter op bezoek kunnen gaan bij ROC A12 in EDE. Dan hadden ze de doofpotcultuur kunnen bespreken rond het schietincident. Het onder de pet houden van ARBO- arts brief zodat de Arbeids Inspactie niet op school is gekomen. Ook kun je je afvragen waarom de politie niet op school is gekomen. Geen leerling verhoor. Geen ouders opgeroepen.