Normal_scholieren_leerlingen_marant_cursus

Steeds meer middelbare scholen laten de leerlingen vrij om te leren op hun eigen niveau en tempo. Zo mogen de scholieren eerder examens maken, hoeven zittenblijvers alleen de vakken waarvoor ze onvoldoendes scoorden over te doen en maken een aantal leerlingen zelfs hun eigen lesroosters. De VO-raad denkt dat de lessen op middelbare scholen snel zullen veranderen door de invoering van de nieuwe Wet Onderwijstijd die per 1 augustus in gaat. Dat meldt AD.

Een middelbare school die al zo'n tweehonderd leerlingen op hun eigen niveau lesgeeft, is het Picasso Lyceum in Zoetermeer. Het gaat dan om leerlingen die naast school op topniveau sporten en een aangepast rooster hebben, maar ook om kinderen die extra zorg nodig hebben omdat ze bijvoorbeeld dyslectisch zijn. Er zijn ook leerlingen die een aantal vakken versneld volgen of op een hoger schoolniveau doen. Doel van de school is om de leerlingen zo veel mogelijk uit te dagen.

De nieuwe wet Onderwijstijd geeft scholen de ruimte om op andere manieren te gaan werken, omdat de leerlingen niet meer per se 1040 uur in de klas hoeven te zitten. Hoe scholieren aan hun uren gaan komen mogen de scholen zelf bepalen. Op deze manier kunnen scholieren die makkelijk leren extra vakken volgen en de leerlingen die juist meer moeite hebben met leren, kunnen intensievere les krijgen.

In de zoektocht naar innovatie, zouden scholen worstelen met de vraag hoe ze hun lessen zo kunnen veranderen dat de leerlingen er baat bij hebben. “Zonder goede ICT lukt het bijna niet. De scholen hebben digitale lesmiddelen nodig. Die zijn er nog onvoldoende”, kaart Paul Rosenmöller, voorzitter van de VO-raad, aan. Het Picasso Lyceum geeft ook aan dat het nog niet lukt om alle duizend scholieren hun eigen leerroute te geven, omdat het voor leraren ondoenlijk is. 

© Nationale Onderwijsgids