(Novum) - Turks-Nederlandse jongeren integreren beter als ze ook in het Turks les krijgen. Ze ontwikkelen hun moedertaal zo beter en kunnen vanaf daar hun Nederlands beter ontwikkelen, concludeert onderzoeker Nadia Eversteijn in een promotieonderzoek aan de Universiteit van Tilburg.
De tendens van de afgelopen jaren om te focussen op alleen de Nederlandse taal en cultuur staat de integratie volgens haar in de weg. Het meertalig onderwijs is jaren geleden al afgeschaft, maar mag wat haar betreft terugkomen.
"Er is destijds nauwelijks onderzocht wat de effecten van meertalig onderwijs zijn. Het werd meer op basis van gevoel afgeschaft", weet Eversteijn. "Er is nooit bewezen dat deze maatregel de integratie in Nederland ten goede kwam."
Door ook les in het Turks te geven wordt volgens haar een belangrijk signaal afgegeven. "Namelijk dat Turks spreken mag. Daardoor durven de jongeren hun Turks beter te ontwikkelen."
De onderzoeker beseft dat veel mensen door haar uitspraken op hun achterste benen gaan staan. "Maar het werkt beter als de jongeren mogen zijn wie ze zijn; een Turkse Nederlander. Je moet hen niet laten kiezen tussen A en B als het antwoord C is."
Ze verwijst naar een manifest van Turks-Nederlandse professionals dat de Volkskrant maandagochtend publiceerde. Zij vrezen dat Turks-Nederlandse jongeren in een isolement terechtkomen doordat hun binding met de Nederlandse samenleving in rap tempo afneemt. Bij de jongeren zou het idee leven dat ze nooit deel kunnen worden van de Nederlandse samenleving.
Eversteijn sprak met vijftig Turks-Nederlandse jongeren. Degenen die het sterkst zijn in Turks, zijn volgens haar ook het sterkst in Nederlands. Degenen die meer interesse hebben in de eigen cultuur hebben ook meer belangstelling voor de Nederlandse. Dat komt volgens Eversteijn niet alleen doordat degenen die beter Turks spreken en meer culturele interesse hebben gemiddeld hoger zijn opgeleid.